#Mindreav

#Mindreav

Vi jobber for å selge stadig mer frukt, grønt, fisk, sjømat og grove kornprodukter, og samtidig redusere salt, sukker og mettet fett i vårt produktsortiment. Vi kaller dette våre #Merav- og #Mindreav-kategorier. Under ser du noen eksempler på #Mindreav. De viser hvordan NorgesGruppen jobber med hva vi selger, og hvordan vi selger det, for å bidra til sunnhet og helse for våre kunder – og dermed også for Norge.

Salt


Saltpartnerskapet

NorgesGruppen er med i Saltpartnerskapet. Dette er et samarbeid mellom matvare- og serveringsbransjen, forsknings- og interessemiljøer og myndigheter, der partnerne har forpliktet seg gjennom en intensjonsavtale til å redusere saltinntaket i Norge, blant annet gjennom å øke bevisstheten i befolkningen, og ved å redusere innholdet i matvarer og servert mat. Du kan lese mer om dette her.

Mindre salt i kjøttdeig

Et av de markante grepene vi har gjort for å redusere mengden salt som selges gjennom våre kasser er å fjerne alt tilsatt salt i våre kjøttdeiger, som tidligere hadde 1 % salt. Kjøttdeig er et produkt det selges mye av, dette betød at en endring som dette resulterte i en årlig reduksjon på 110 tonn salt. Nordmenn spiser gjennomsnittlig en middag med kjøttdeig hver uke. Hver enkelt vil redusere saltinntaket med om lag 1,5 gram, tilsvarende 15 prosent, de dagene man velger kjøttdeig uten salt i stedet for med salt.

Mindre salt i egne merkevarer

Vi har de siste årene redusert saltmengden i flere av våre egne merkevarer – blant annet i First Price-porteføljen – på produkter som frossen pizza, pizzadeiger og pålegg. I tillegg har vi lansert nærmere 100 produkter i henhold til, eller under, saltkravet, og alle våre langtidsholdbare brød er innenfor myndighetenes saltkrav.

Mindre salt i egne brød

Bakehuset jobber kontinuerlig for å redusere saltmengden i våre brød, og likevel sikre at de er ferske og smakfulle. Reduksjonen er gjort gradvis, for at kundene skal oppleve at brødene smaker like godt. Saltinnholdet i brødsortimentet vårt ble i løpet av to år redusert med 14 %, noe som tilsvarer 12 tonn salt årlig. Saltmengden i et av Norges mest solgte brød, Norsk Fjellbrød, ble redusert med 30 % i dette tidsrommet (fra 1,3 g til 0,9 g/100 g). Målet er at 100 gram brød i gjennomsnitt kun skal inneholde 0,9 gram salt.

Sukker


Alternativ til store smågodtposer

Hos KIWI er det kommet et posealternativ til smågodt, der størrelsen er redusert med 62 prosent – nesten en tredel av den tidligere posen. Grunnen er at store poser kan bidra til at noen kjøper mer godteri enn de ellers ville gjort. For mange vil dermed de små posene være gode alternativer til de store.

Mindre søtsaker, mer velvære

For å redusere fristelsene har MENY flyttet godteri og sjokolade bakover i butikken, og plassert velværevarene nærmest kassaområdet. Dette er for å redusere impulskjøp av godteri og gjøre handelen enklere for småbarnsfamilier. I pilotprosjektet så man at salget av sukkervarer og sjokolade gikk ned med henholdsvis 13 og 9 prosent. Nær 100 MENY-butikker har gjort denne omleggingen til nå, og flere er planlagt framover.

Plassering og pris bidrar til økt salg av sukkerfri brus

Å bytte til sukkerfri brus er et viktig tiltak hvis man vil redusere sukkerinntaket sitt. Samtlige av NorgesGruppens kjeder har derfor gitt brus uten sukker optimal plassering i butikk, det vil si i gripehøyde og fremst i brushyllen. Analyser av salgsdata gjennomført av GreeNudge viste at denne endringen ga en økning i volumsalg av brus uten sukker på fire prosent, og en tilsvarende reduksjon i volumsalg av brus med sukker. KIWI reduserte også prisen på sukkerfri brus, noe som førte til et økt volumsalg av brus uten sukker med seks prosent. Les mer her.

Mindre sukker i egne merkevarer

De siste årene har NorgesGruppen hatt som strategisk mål å redusere 4 000 tonn tilsatt sukker gjennom sine kasser. Unil, som produserer og markedsfører våre egne merkevarer, har vært en viktig bidragsyter i denne sammenhengen. Selskapet begynte med drikkekategorien, og reduserte mengden tilsatt sukker på First Price Husholdningssaft og First Price Appelsinsaft med 30 %. Mengden tilsatt sukker i all sukkerholdig brus ble også redusert med 5 %, samtidig ble også andelen sukker i Eldorado iste redusert, og det ble lansert en lettbrus.

Unil gjorde også et stort løft i kategorien søtt pålegg. Først på First Price syltetøy, der mengden tilsatt sukker ble redusert med mellom 9 % og 21 % på variantene bringebær-, jordbær-, blåbær- og tyttebærsyltetøy, samt appelsinmarmelade. Deretter på Eldorado syltetøy (bringebær, jordbær, tyttebær og blåbær) – der ble mengden bær økt fra 45 % til 60 %, samtidig som mengden tilsatt sukker ble redusert med hele 44 %. Mengden tilsatt sukker i First Price Sjokoladepålegg og Nøttepålegg ble redusert med henholdsvis 33 og 34 %. I tillegg ble andelen nøtter økt fra 2 % til 10 % i Nøttepålegget.

Mettet fett


Redusert fettinnhold i melk og variert utvalg av meieriprodukter

Vi har de siste årene sett en reduksjon i mengden mettet fett knyttet til salget av meieriprodukter i våre butikker. Det er blant annet et resultat av at den største leverandørene har redusert fettinnholdet i lettmelk. I tillegg ser vi fortsatt nedgang i melkeforbruket. Innenfor kategorien «Smør/margarin/fett» bidrar Bremyk Mykere til nedgangen, samt økende salg av flytende margarin.

For å gjøre det lettere for kundene å velge produkter med mindre mettet fett, er vi opptatt av å gi valgfrihet på meieriprodukter. Vi jobber for å tilby alternativer med lavt eller lavere fettinnhold i varegruppene melk, ost og yoghurt.

Tiltak i flere varegrupper

Vi tilbyr stadig flere Nøkkelhull-produkter, spesielt innen kjøtt, meieri og ferdigmat. Forskning viser at valg av Nøkkelhull-produkter kan redusere inntaket av mettet fett til anbefalt nivå. Flere produkter med Nøkkelhull er derfor en del av løsningen for å få kundene til å velge produkter med lavere innhold av mettet fett.

Vi jobber også for å fremme et sunt kosthold med mindre mettet fett, for å gjøre det enklere for kundene våre å se og velge slike produkter. Det handler blant annet om økt satsing på fisk og fiskeprodukter (som fiskekaker og -burgere). I kjøttkategorien ser vi en dreining fra bearbeidet vare til rent kjøtt i mange segmenter, det påvirker konsumet av mettet fett i positiv retning. Endring av resepter bidrar også – som eksempel har vi de siste årene utviklet ulike kjøttprodukter som også er iblandet grønnsaker.

Palmeolje

I NorgesGruppen sine egne merkevarer er omtrent 1 000 tonn palmeolje fjernet fra reseptene de siste årene. UNIL lanserer heller ingen nye produkter med palmeolje.

Kjøttforbruk


Ung vegetartrend

De siste årene har markedet for vegetarprodukter, som erstatter kjøtt og andre animalske produkter som blant annet melk og ost, virkelig skutt fart. Siden 2017 har NorgesGruppens butikker hatt en økning på over 40 prosent innen denne varekategorien. Vegetar utgjør fortsatt en liten del av det totale salget, men vokser raskt. Det er særlig de yngre som velger vegetar. Plantebasert melk, ost og yoghurt er det som vokser mest, men også dypfryste vegetarretter som pizza, vegetarburger og pølser er populære.

Slik jobber NorgesGruppen med leverandørene

Slik jobber NorgesGruppen med leverandørene

NorgesGruppen har årlig oppfølging av alle leverandører for å sikre god kvalitet og unngå kritikkverdige forhold. For leverandørene med over 10 millioner kroner i årlige innkjøp, jobber vi med konkrete prosjekter innen bærekraft, og med strategiske samarbeidspartnere har vi satt felles, langsiktige mål.