Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
- Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr de siste årene. De økte prisene er et resultat av økte kostnader i hele verdikjeden, og vi ser at dette har skjedd i hele Europa, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
NorgesGruppen pekte i møtet på at det siden 2021 har vært en unormalt høy prisvekst på alle varer, også mat. Høyere råvarepriser, svekket valuta, økte energikostnader, drivstoff og lønn er de viktigste forklaringene. Det er ingen holdepunkter for at det er konkurransesituasjonen i Norge som er årsaken. Prisveksten i Norge er lavere enn i EU og i våre naboland. I perioden 2021 – 2025 har matprisene i Norge steget med 24,6 prosent. Til sammenligning har maten i Sverige blitt 33,9 prosent dyrere, mens gjennomsnittet for EU er 30,8 prosent.
- Vårt viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde våre egne kostnader nede og innkjøpsprisene på varene vi kjøper så lave som mulig. Da vil vi kunne gi en bedre pris til kundene våre. I tillegg har vi utvidet vareutvalget for våre billigste alternativer i alle våre butikker, sier Runar Hollevik.
NorgesGruppen overleverte et notat til Støre og Myrseth som oppsummerer NorgesGruppens syn på spørsmålene som ble drøftet i møtet mer i detalj. Notatet, som er vedlagt pressemeldingen, omhandler blant annet prisutviklingen på råvarer og referanser til eksterne undersøkelser fra Konkurransetilsynet og Oslo Economics, som viser at det er andre årsaker enn marginene i butikkleddet som har påvirket prisene i perioden med sterk prisvekst.
- Flere av de forslagene om regulering som har vært oppe i debatten i det siste vil rett og slett ha motsatt effekt, og øke prisen for forbrukeren. Det vil vi advare mot, sier Hollevik.
For ytterligere kommentarer, kontakt:
Stein Rømmerud, Konserndirektør kommunikasjon, mob. 90 11 99 85