Bærekraft oftere på menyen

Bærekraft oftere på menyen

Det personlige miljøengasjementet øker, og det vises også i kundenes handlekurv.

Det er større bevissthet om klima, miljø og helse blant dagligvarekundene når de handler. Flere sier de vil handle bærekraftige produkter, og en økende andel ønsker ikke å kjøpe produkter fra produsenter som forurenser miljøet. Dette viser undersøkelsen Norske Spisefakta 2018, gjennomført av Ipsos.

- Vi ser også lignende mønster i våre butikker. Hvordan maten produseres, det være seg med tanke på klimautslipp, ressursbruk eller god dyrevelferd, har noe å si. Spesielt blant de unge ser vi at det er en viktig faktor når de skal handle, sier fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen, Bjart Pedersen.

Mange bekker små

I NorgesGruppen utvikler, lanserer og forbedrer vi vårt sortiment hele tiden, også med tanke på helse, miljø og etikk. I 2019 gjennomførte UNIL, som produserer NorgesGruppens egne merkevarer, 132 endringer for å gjøre eksisterende og nye produkter mer bærekraftige. Sunnere produkter, mindre plast og endringer i produksjonsmåter er noen eksempler.

- Vi samarbeider også godt med merkevareleverandørene innen de samme områdene. Ett eksempel er de nye posene til Sørlandschips og KIMS, som er fullt ut resirkulerbare, sier Pedersen.

Ung vegetartrend

De siste årene har markedet for vegetarprodukter, som erstatter kjøtt og andre animalske produkter som blant annet melk og ost, virkelig skutt fart. Siden 2017 har NorgesGruppens butikker hatt en økning på 44 prosent innen denne varekategorien. Vegetar utgjør fortsatt en liten del av det totale salget, men vokser raskt. Det er særlig de yngre som velger vegetar. Plantebasert melk, ost og yoghurt er det som vokser mest, men også dypfryste vegetarretter som pizza, vegetarburger og pølser er populære.

God informasjon om hvilke produkter som er bærekraftig produsert og ikke er etterspurt. Likevel er andelen som handler miljømerkede varer relativt stabil. Vi ser at spesielt sertifisert fisk og sjømat viser en god omsetningsøkning. Det samme gjelder for Svanen.

  

  • 42 % har prøvd ett eller flere kjøttsubstitutter*
    *Kilde: The Orkla Sustainable Life Barometer | November 2019 | Ipsos

  • 6 av 10 nordmenn forsøker å handle  produkter de anser som  bærekraftig*  
    *Kilde: The Orkla Sustainable Life Barometer | November 2019 | Ipsos

  • 7 av 10 synes det er vanskelig  å vite om produkter er  bærekraftige

  •  7 av 10 mener det er viktig med informasjon om resirkulering av emballasje på pakningen*
    *Kilde: The Orkla Sustainable Life Barometer | November 2019 | Ipsos