Dagligvarebutikken som forskningsarena

Dagligvarebutikken som forskningsarena

Hvor varene er plassert i butikken har vesentlig betydning for at vi skal ta sunnere handlevalg, viser forskningen.

I kampen mot livsstilsykdommene er butikken blitt en viktig arena. Bevisste valg fra butikkens side om hvor varene er plassert, bidrar til å gjøre våre ubevisste handlevalg sunnere.

 I samarbeid med NorgesGruppen har Samira Lekhal og organisasjonen ­GreeNudge forsket på helse­fremmende virkemidler i dagligvare­butikken.

 – Vi fant at varenes plassering og pris er sterke virkemidler, som dagligvarehandelen aktivt kan ta i bruk for å nå ut til dem med usunt kosthold i befolkningen, sier Samira Lekhal, grunnlegger og prosjektleder i ­GreeNudge, ph.d. og overlege.

 På fedmetoppen

I butikken styres vi i stor grad av ubevisste valg, og det er ofte dårlig nytt for folke­helsen. Overvekt og fedme berører omtrent ett av seks norske barn og en av fire ungdommer og voksne, i følge Folkehelse­instituttet. For å snu denne utviklingen må vi rett og slett ta bedre valg om hva vi spiser. Virkemidler som plassering, merking og pris av varer spiller inn.

– Hvordan matvarene er plassert i butikken er et svært effektivt virkemiddel. Vi kjøper ofte det vi ser først. Vi kan dermed påvirke til sunnere matvalg gjennom en endring i ­om­givelsene i dagligvarebutikken, sier ­Lekhal.

 Pisk eller gulrot

Avgifter brukes ofte for å påvirke forbrukervalgene, men det finnes alternativer. Om ditt første møte i butikken er en bugnende frukt- og grøntavdeling øker sjansen for at du handler mer grønt. Og den nøkkelhull­merkede pølsen får bedre odds hvis den ­ligger side om side og til samme pris som den ­mindre sunne pølsen.

 – Effekten plasseringen har ser vi både ut fra hvor produktene er plassert i butikken, og hvordan de er plassert i forhold til hverandre, sier Lekhal. En optimal vareplassering kan være i starten av butikken, ved kasseområdet, på hyller som er i øyehøyde eller ved siden av ­populære produkter.

 – Det tar tid å endre vaner, og vi har som mål å hjelpe kundene våre til å få et sunnere kosthold, sier Aina Marie Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen. - Vi ser at vi kan bidra ved å bruke hele verktøykassen. Plassering, pris, porsjonering og merking er alle effektive virkemidler, gjerne i kombinasjon.

 I perioden 2015–2019 har Norges­Gruppens kjeder gjort et systematisk arbeid med endringer i butikkutforming og optimal ­plassering av frukt, grønt og sukkerfri brus.

 – Samtlige av NorgesGruppens kjeder plasserte brus uten sukker optimalt i butikk, det vil si i gripehøyde og først i brushyllen, sier Lekhal. Analyser av salgsdata gjennomført av ­GreeNudge viste da en økning i volumsalg av brus uten sukker på fire prosent, og en tilsvarende reduksjon i volumsalg av brus med sukker. KIWI reduserte også prisen på sukker­fri brus, noe som førte til et økt volumsalg av brus uten sukker med seks ­prosent.

 Fett klasseskille

En dytt i en sunnere retning er ikke bare bra for helsen, det kan også bidra til å redusere sosioøkonomiske forskjeller. Forskningen viser at endret vareplassering har best effekt i ­f­ylkene der folk i utgangspunktet spiser minst frukt og grønt fra før. I områder med gjennomsnittlig lavere utdannelsesnivå økte salget av frukt og grønt med 22 prosent, mot 16 prosent i de tre fylkene med høyest utdannelsesnivå.

 – Dette er veldig spennende, og kanskje blant de viktigste funnene. Det tyder på at optimal plassering påvirker alle forbrukergrupper, og kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller, sier Lekhal.

Les mer og se gode eksempler på effekten av varenes plassering ved lese hele artikkelen i magasinet Matnyttig her.