Den store sukkerreisen

Den store sukkerreisen

Når alle NorgesGruppens forretningsområder går sammen om å redusere sukker i produktene med 10 prosent, betyr det noe for folkehelsen. Det er 4000 tonn sukker som er fjernet i løpet av få år. Et godt eksempel på kommersiell, bærekraftig utvikling.

I 2015 ble det solgt omtrent 40 000 tonn tilsatt sukker gjennom produktene i NorgesGruppens butikker. Målet frem mot 2020 var klart: Vi skulle redusere sukker i produktene med 10 prosent, altså 4 000 tonn.


– Vi har jobbet målrettet siden 2016 med varegruppe etter varegruppe, og jeg er stolt når jeg sier at vi nådde målet i 2020. Det var det mange som ikke trodde vi skulle klare, sier Aina Marie Lien, fagsjef ernæring i NorgesGruppen. 


Hva vi selger og hvordan det selges
Å selge mindre sukker er ett av hovedmålene innen bærekraftsområdet helse. Lien presiserer at målet ble nådd før koronapandemien inntraff i mars. Siden har tallene endret seg noe, på grunn av den ekstraordinære omsetningsøkningen innen dagligvare det siste året.
– Vi har solgt mye mer sukker, og vi har solgt mye mer fisk. Vi selger bare mer av alt, så vi må sammenligne de tallene som er «ordinære».


Dette er et samarbeid mellom avdeling for kategori/innkjøp, UNIL, merkevareleverandørene og alle kjedene. Systematisk er det jobbet med hva som selges og hvordan det selges, i tett samarbeid med faglig ekspertise.


Mindre sukker i salgsvinnerne
– Mindre sukker er av stor betydning for folkehelsen, og vi har en unik mulighet til å hjelpe våre kunder ved å gjøre produkter sunnere og påvirke dem til å ta sunnere valg, sier Lien.

• Det er fjernet mye sukker fra eksisterende produkter, og særlig de store salgsvinnerne innen brus, syltetøy, kjeks, saft, yoghurt og frokostblandinger.

• Sukkerfrie eller sukkerreduserte varianter, for eksempel innen drikkevarer, har fått bedre plassering i hyllene enn produktene som inneholder sukker.

• MENY endrer butikkene sine og flytter sukkervarer lenger bak i butikken.

• Det er gjennomført priskampanjer på sukkerfrie og sukkerreduserte produkter.

Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kostholdet vårt. Flere hverdagsprodukter som frokostprodukter og yoghurt har gradvis fått redusert innhold av sukker. Dette er produkter hvor kundene ikke alltid er bevisst sukkerinnholdet. Her har man klart å påvirke forbrukers preferanser til å like lavere sukkerinnhold i produktene. Det jobbes godt hos mange leverandører med produktutvikling for å forene god smak og redusert sukkerinnhold.


 – Vi tror sukkerfri drikke vil fortsette å erstatte brus med sukker – her er det mer å hente på å redusere sukkerinntaket, sier Lien.


Etter å ha nådd målet, er det satt et vel så ambisiøst mål frem mot 2025. Sukkeromsetningen skal reduseres med ytterligere 10 prosent.
– Vi viser at vi virkelig vil og kan lede an i bærekraftig utvikling og vinne forbrukeren på samme tid. Når vi nå skal jobbe videre med nye produkter, vet vi at det ikke blir lett. Mange av de lavthengende fruktene er høstet, men vi er motiverte og klare for ny sukkerjakt, avslutter Lien.