Det norske osteeventyret

Det norske osteeventyret

Norge har blitt en ostenasjon og ostedestinasjon. Overraskende for mange, men ikke for MENY som har heiet og løftet frem norske osteprodusenter gjennom en årrekke – med en særlig stor innsats i VM-året 2018.

Norsk ost har opplevd en rivende utvikling de siste årene og nådde et foreløpig høydepunkt da World Cheese Awards gikk av stabelen i Bergen i november 2018. Til alt overmål ble en norsk ost – Fanaosten fra Ostegården – kåret til verdens
beste. To år tidligere, i 2016, var det Kraftkar fra Tingvollost som stakk av med gullet i Oste-VM. Nær 3500 oster fra hele verden var påmeldt i Oste-VM 2018. Av disse
var 175 oster fra 58 ulike ysterier fra Norge. Ostene fra Norge stakk av med flest medaljer.

For ti år siden var det nesten ingen norske håndverksoster på markedet og heller lite interesse for ost blant kundene. I dag tilbyr MENY 100 unike oster fra 70 ulike osteprodusenter, og av den håndskårne osten har norske produsenter en andel på 25–30 prosent. MENY har hatt en vekst innenfor håndskåret norsk ost på 25 % i 2018. Ostenasjonen Norge er blant annet skapt av samarbeidet mellom MENY og gårdsysterier, Hanen og TINE. Sammen har de løftet norsk håndverksost, hevet kvaliteten, fått produktene inn i ostedisken og gjort ostene kjent utenfor Norge. For MENY har denne satsingen vært viktig for å kunne tilby det beste utvalget, og
skape nye trender. MENY var hovedsamarbeidspartner i World Cheese Awards i Bergen , og fire av de norske dommerne jobber i MENY (bildet).