Enklere og bedre handleopplevelse på kundens premisser

Enklere og bedre handleopplevelse på kundens premisser

Vi investerer betydelig hvert år for å forbedre oss hele tiden innen kompetanse, utvalg, priser og kunderelaterte tjenester. De som vinner dagligvarekunder er de som hele tiden strekker seg etter den beste handleopplevelsen.

Det dreier seg om å gjøre dagligvarehandelen så enkel og smidig for hver enkelt kunde og husholdning. Med samtykke fra kundene kan vi benytte informasjon om deres kjøpsdata til å gjøre handel så enkel som mulig.

Kundens handleopplevelse
Det pågår en modernisering av dagligvarebutikkene der kundens handleopplevelse står i sentrum. Det startet med digitale rabattkuponger basert på kundens varekjøp og automatisk genererte handlelister, til utvikling av netthandel og framtidens kasseløse handel. Selvbetjente kasser gjør handleopplevelsen mer effektiv for mange, og fra januar 2020 kunne kunden betale kontaktløst i butikk. Utviklingen vil fortsette i raskt tempo i 2020 og de nærmeste årene.

NorgesGruppen jobber for at kundene skal oppleve handelen så enkel og smidig som mulig, og at de skal kunne betale på den måten de selv ønsker. Det skal også være opp til kunden hvordan de ønsker å bruke sin Trumf-bonus. Det siste året har derfor butikkene våre åpnet for at kundene kan betale med Trumf-bonus i kassen eller i netthandelen. Bruk bonus i butikk, reis for den eller overfør den til bankkonto.

Trumf gir muligheter
Bruk av kjøpshistorikk fordrer at kunden er medlem av Trumf. I 2019 valgte 159 000 kunder å bli nye Trumf-medlemmer. Dette er vi svært fornøyde med. KIWI sto for største delen av veksten, mye takket være at KIWI Pluss ble utvidet til å omfatte fersk fisk.

I 2020 forventer vi at kundene vil spare enda mer. I 2019 fikk medlemmene bonussparing på strøm og på reiser. Konseptet ViaTrumf har over 200 nettbutikker og reiseoperatører som gir høy bonus. Her var veksten på nesten 50 prosent i 2019. Vi mener det er mulig for våre medlemmer å spare minst 100 millioner eller mer på å bruke ViaTrumf som inngang når de skal reise eller handle på nett.

Kjøpshistorikken fra Trumf gjør det mulig å tilby kundene bedre informasjon om kjøp og kosthold. Vi opplever at kundene etterspør dette og jobber med løsninger der de kan sammenligne eget kosthold med myndighetenes råd. De vil også kunne følge utviklingen i eget kosthold over tid.

Vi investerer betydelig for å forberede oss på framtidens handleopplevelse, noe som igjen vil styrke vår konkurransekraft. I 2019 investerte NorgesGruppen i en eierpost i Forte_Digital, som har spisskompetanse på å jobbe med brukerorienterte løsninger og digital tjenesteplattform. Samarbeidet bidrar til at vi har en arkitektur som støtter rask digital utvikling.