På vei mot klimanøytral

På vei mot klimanøytral

ASKO, som leverer mat til Norges­Gruppens kjeder og serverings­markedet, satser kraftig på batterielektrisk varetransport. De rykker stadig ­nærmere egne mål om nullutslipps­distribusjon av dagligvarer innen 2026.

I 2030 skal Norge ha kuttet utslippene fra blant annet transport med 40 prosent. Det er et ambisiøst mål, men ASKO som er pionér på lastebiler med nullutslipp, tar sin del av ansvaret.

 I 2016 satte Norges og ASKOs første batteri­elektriske lastebil sine hjul på norske veier. Ikke alt gikk etter planen, men etter litt innkjørings­problemer har ASKO lykkes med satsingen på batteri­elektrisk Scania. Lastebilen har en rekke­vidde på opptil 120 kilometer. Bilen har likhetstrekk med sin hydrogenelektriske Scania-bror i Trondheim. Nå fortsetter reisen med en bestilling på 75 nye batterielektriske Scania-lastebiler.

 Det er krevende å nå ambisiøse klimamål, men ASKO har fått både klapp på skulderen og pris for innsatsen. Da de presenterte den første ­batterielektriske lastebilen i 2016, uttalte statsminister Erna Solberg at selskapet er en av dem som går foran i arbeidet med det grønne skiftet. I 2018 fikk de Trondheim kommunes energipris for arbeidet med hydrogenelektriske lastebiler. 

 En viktig forutsetning for batterielektriske lastebiler er at det er nok ladestasjoner. Nå har ASKO-eier NorgesGruppen inngått en avtale med ABB om ladeinfrastruktur for batterielektriske lastebiler ved distribusjonssentre over hele landet.

Les mer og se konkrete eksempler på ASKOs tiltak ved å lese hele artikkelen i magasinet Matnyttig her.