Populært med norske produkter

Populært med norske produkter

NorgesGruppen har alltid prioritert norske varer når det er mulig og tilgjengelig i markedet. I 2020 ble det mer populært enn noen gang. I forbindelse med koronapandemien har omsetningen av norske varer økt betraktelig.

Kundene har handlet norskproduserte varer for 7,5 milliarder kroner mer i 2020 enn i 2019. Norske landbruksvarer som meierivarer, kjøtt, kornprodukter og frukt og grønt har også skutt fart. Det ble omsatt landbruksvarer for fire milliarder kroner mer enn i 2019. Dette tilsvarer flerfoldige tusen tonn.

NorgesGruppens egen analyse av salget viser hvordan pandemien har påvirket handelen. Nesten halvparten av veksten skyldes at svenskegrensen har vært stengt. I tillegg har nordmenn i år vært turister i eget land, samtidig som de fleste har spist mer hjemme enn normalt.

I mars 2020 var særlig produsentene innen frukt- og grøntnæringen bekymret for om spredningen av koronaviruset ville påvirke deres drift, blant annet fordi salgskanalene innen serveringsmarkedet stoppet opp. NorgesGruppen garanterte at norsk frukt og grønt skulle ha høyeste prioritet.

Kunne solgt mer

Garantien har vist seg å være lett å holde. Salget av norske varer innen frukt og grønt økte med 9 prosent fra 2019 til 2020. Hvis det hadde vært mer norske varer å oppdrive, ville veksten vært enda høyere. Det som har den største økningen er norskproduserte tomater.

NorgesGruppen har en langsiktig målsetting om å øke salget av norsk frukt og grønt også fremover, og har et godt samarbeid med Gartnerhallen og Bama. Vi ser særlig forbruksøkning innen grønnsaker og bær.

Tredobling for lokalmat

Lokalmatomsetningen økte med 18 prosent i NorgesGruppens butikker i 2020. I MENY var økningen på 21 prosent. Det er mange av lokalmatprodusentene som har tredoblet omsetningen gjennom våre butikker.