Brødsalget vokser

Brødsalget vokser

Brød- og bakevareprodusenten Bakers har gjort flere endringer i utvalget og økte fjorårsomsetningen.
23. juli 2015

- Vi har fått en bedre posisjon hos kundene våre, først og fremst gjennom nye produkter, forklarer Øystein Halvorsen, adm. direktør i Bakers til Finansavisen.

Bakers har de siste årene gjort flere endringer i brødvareutvalget for å møte endringer i forbrukertrendene. Relanseringene har bestått av mer grovbakst, redusert salt og gluten, ingen palmeolje og endrede bakeprosesser.

Endringene i vareutvalget bidrar sterkt til den positive utviklingen i fjorårsregnskapet.
- Vi ser effekter av sortimentsendringene innenfor brødvare, forteller Halvorsen.

Halvorsen forteller at bakeriselskapet lykkes godt med produktomveltningen i 2013, og at 50-70 prosent av produktene blir byttet ut hvert år.

Veksten i knekkebrødsalget begynner å reduseres og brødprodusentene spiser igjen markedsandeler.
- Knekkebrødmarkedet var i vekst i flere år, men jeg mener vi nå ser en utflating. Det er fordi mange utfordrere har kommet enda sterkere på banen, blant annet frokostblandinger, ulike typer drikkeprodukter og oss i brødmarkedet, sier Halvorsen.

I tillegg har bakeriselskapet vært tidlig ute med kampanjesamarbeid med myndighetene. Bakers var de første til å bli enige med Helsedirektoratet om mål for å redusere saltinnholdet i brød.

Relaterte saker