illustrasjonsbilde
Egne merkevarer – venn eller fiende?

Nybakt suksess

Salget økte for United Bakeries da brødene deres ble merket med Jacobs Utvalgte.
United Bakeries har levert brød til Jacobs Utvalgte helt fra EMV-serien ble lansert. Fra starten leverte de fem typer brød, som alle tidligere hadde blitt solgt hos Meny og Ultra under merket United Bakeries. Nå leverer de sju ulike brød til Jacobs Utvalgte.

– Brødene dere leverer til Jacobs utvalgte, konkurrerer med brødene dere selger under eget merke i butikkhyllene. Hvorfor sa dere ja til det?

– Det er klart vi tok en risiko ved å bytte merke fra United Bakeries til Jacobs Utvalgte på noen av våre bestselgere. For vår del har det likevel vært ganske uproblematisk.  Vi har hatt god omsetningsvekst på brødene vi byttet merke på, forteller Henrik Bo Jørgensen, salgs- og markedsdirektør i United Bakeries.

Hovedgrunnen til økningen var full distribusjon og mer fokus hos Meny og Ultra. I 2012 blir de sju brødene tilgjengelige for alle NorgesGruppens butikker, og United Bakeries tror på kjempevekst.

– Produktene våre står for en stor del av omsetningen i Jacobs Utvalgte. Men dette var store produkter også før de kom inn i Jacobs Utvalgte, og ettersom forbrukerne ikke spiser mer brød totalt, går økningen selvsagt på bekostning av noe. Men vi er en innovativ bedrift som lanserer 40 nye produkter hvert år og stadig ser etter nye løsninger. Samarbeidet med Jacobs Utvalgte var en slik ny løsning som vi har lyktes med, og som har gitt mersmak, sier Jørgensen.

United Bakeries leverer ikke til andre dagligvarekjeder enn til NorgesGruppens.

– Det er et valg vi har tatt, blant annet fordi det er NorgesGruppen som har kommet lengst med bake-off. Dessuten har vi en historie sammen – vi har levert til Meny i over ti år. Vi har tro på å satse enhetlig og bidra til å gjøre NorgesGruppens butikker unike. Så lenge vi kan ha en sunn miks av brød vi selger under eget merke og brød vi leverer til Jacobs Utvalgte, ser vi bare positivt på et samarbeid fremover.

Likevel er det viktig for United Bakeries at det fremkommer også på Jacobs Utvalgte-emballasjen at brødene er produsert av dem.

– Det gir trygghet til forbrukeren og forsterker kvaliteten på produktene, mener Jørgensen.

Fakta

Jacobs Utvalgte


• NorgesGruppens egen merkevare i premiumsegmentet. Navnet stammer fra mathuset Jacob’s på Holtet i Oslo, kjent for matkunnskap og råvarer av høy kvalitet. Produktene i Jacobs Utvalgte gjenspeiler disse holdningene til mat. Fagfolk vurderer smak, historie og håndverk før produktene havner i butikkene.

• Serien ble lansert 1. september 2009 med 43 varelinjer. I dag består serien av ca. 150 varelinjer, inkludert sesongvarer. Både tørrvarer og ferskvarer.

• Omsetningen for 2011 blir på ca. 200 millioner. Jacobs Utvalgte selges hovedsakelig i Meny og Ultra, men også Spar/Eurospar og Kiwi har tilgang til produktene.
United Bakeries

• United Bakeries er en familiebedrift etablert i 1993 av Remi Goulicnac. De leverer ferske og frosne brød og bakervarer samt bake-off-produkter til dagligvarebutikker og bakerier. De har også 40 prosent eierandel i Åpent bakeri i Oslo.