illustrasjonsbilde
Karriere

ASKO i form med skijentene

Norges skidronninger Marit Bjørgen og Therese Johaug inspirerer ASKOs ansatte til å komme i form.

– Jeg er kjempefornøyd med å ha ASKO som hovedsponsor, blant annet fordi vi har mange like verdier. ASKO er norsk, ekte, og de forsyner Norge med mat – som vi trenger for å gå fort på ski, smiler Therese Johaug.

Hun har samarbeidet med ASKO i tre år, mens Marit Bjørgen kom med i 2010. De to siste årene har de to gitt ASKOs ansatte treningsprogram, kostholdstips og råd om å sette seg mål og holde motivasjonen oppe.

– Vi håper de følger opp treningen. Vi vil jo oppmuntre til en sunnere livsstil så vi får de ASKO-ansatte i enda bedre form, sier Marit med et smil.

– Forhåpentligvis får vi også ned sykefraværet, legger Therese til.

Ujålete vinnertyper

Torbjørn Johannson, styreleder i ASKO, forteller at skijentene var et naturlig valg for ASKO, som lenge har vært en «skibedrift» med høy deltakelse blant annet i Birkebeinerrennet.

– Therese og Marit er ujålete, flotte mennesker og vinner­typer vi ønsker å identifisere oss med. Selv om de er individuelle utøvere, fokuserer de dessuten på viktigheten av å være en del av et lag.

Hovedmålet med samarbeidet er at de ansatte skal komme i bedre form, noe som gagner både dem, deres familier og arbeidsplassen på grunn av lavere sykefravær. Samarbeidet skal også gjøre ASKO mer kjent, særlig overfor potensielle arbeidstakere.

Inspirerende samarbeid

Over 700 ASKO-ansatte har undertegnet treningskontrakt med de to skijentene. De ansatte har selv definert målene, som å trene tre ganger i uken eller gå Skarverennet.

– Klart det er morsomt og inspirerende at kontraktene er med Marit og Therese, sier Guro Vadheim fra ASKO NORGE.

– Nå klarer jeg å trene mer jevnt gjennom året og har lært å trene mer effektivt, forteller Knut Ole Gundersen fra ASKO DRAMMEN.

Aktivitetene strekker seg fra treningsopplegg for de helt utrente til eksempelvis felles trening for de mer rutinerte som skal konkurrere i Holmenkollstafetten.

– Det er flott at arbeidsgiver legger opp til at dette gjøres strukturert. Vi er flere som trener nå og støtter hverandre, og vi har til og med fått nytt trimrom, forteller Torgny Bøhn fra ASKO AGDER.

– Folk liker å jobbe i et sporty selskap med fokus på friskhet – også de som ikke trener selv, tror Guro Vadheim.

«Jeg har inntrykk av at dette er til gjensidig glede og inspirasjon.»

Marit Bjørgen

 

Skisponsorat  ASKO

  • ASKO har hovedsamarbeidsavtaler med Therese Johaug og Marit Bjørgen.
  • ASKO var nasjonal sponsor av Ski-VM i OSLO 2011; FIS Nordic World Ski Championships.
  • Mange ASKO-arrangementer gjennomføres i tilknytning til langrennsbegivenheter, som sommerskifestivalen Blink i Sandnes, Prøve-VM i Holmenkollen, Åpningsrenn Beitostølen, Ski-VM, Skarverennet, Ski-NM og diverse world cup-renn.