
Aldri før solgt mer lokalmat
Omsetningen av lokalmat i NorgesGruppen har økt med 23 prosent på ett år.

Årlig omsetningsvekst for lokalmat i NorgesGruppen har vært høy de siste årene. Fra 2013 til 2014 var prosentvis vekst på hele 23 prosent. Nielsen rapporterer om en vekst i lokalmat for hele dagligvarebransjen på 16,5 prosent i samme periode.
Størst utvalg i Meny, Ultra og Spar
Kjedene i NorgesGruppen oppfattes som best på lokalmat og spesialiteter av forbrukerne. I Nielsens rapport «Norske Dagligvarekjeder 2014» stilles spørsmålet: «Hvilken eller hvilke kjeder er god på lokale mat- og dagligvarer/ kortreist mat?».27 prosent og 26 prosent av de spurte svarer henholdsvis Ultra og Meny som én av kjedene. De havner dermed på 1. og 2. plass i undersøkelsen. Spar gjør det også bra med 18 prosent og blir med dette 4. beste kjede.
Målet er å tilby det beste fra alle kanter av landet
I 2011 ble et stort og systematisk arbeid igangsatt for å løfte NorgesGruppen betydelig på området.
- Cirka 1 000 leverandører ble kartlagt med tanke på å få flest mulig egnede lokale produkter inn i butikkene, forteller produktgruppesjef lokalmat og spesialiteter, Eivind Haalien.
NorgesGruppen ønsker å bidra til at butikkene kan tilby stadig flere matvarer fra lokale matprodusenter i hele landet. Den største enkeltsatsingen på lokalmat i norsk dagligvarehistorie skjedde i høst da Meny lanserte 1 000 regionalmatprodukter i kjedens butikker.