Effektiv hviletid - fulladet lastebil: ASKO åpner nytt megawatt-ladeanlegg

Effektiv hviletid - fulladet lastebil: ASKO åpner nytt megawatt-ladeanlegg

ASKO tar et nytt, viktig steg mot en fossilfri transportsektor. 15. oktober åpnet selskapet Norges første kommersielle megawatt-ladeanlegg (MCS) i Vestby.

16. oktober 2025

Det nye anlegget benytter Megawatt Charging System (MCS), som er den mest moderne teknologien for hurtiglading av tunge kjøretøy. Her kan to elektriske lastebiler lades med hele 1,2 megawatt samtidig, nok til å fylle batteriene i løpet av sjåførens lovpålagte hvilepause på 45 minutter. Denne løsningen halverer ladetiden sammenlignet med dagens standardladere. Til sammenligning tar det 82 minutter å fullade en Scania-lastebil med tradisjonell lading.

– Med dette anlegget, som består av to 1,2 MW-ladere og fire 560 kW-ladere, kan flere lastebiler lades samtidig i løpet av sjåførenes hviletid. Det gjør elektriske lastebiler både praktiske og lønnsomme også på lengre ruter, sier Marius Råstad, logistikksjef utgående transport i ASKO.

Tar fossilfri tungtransport til neste nivå

ASKO har i dag rundt 100 kjøretøy i daglig drift i Vestby. Med det nye ladeanlegget kan bilene fullades i løpet av hviletiden, noe som gir effektiv, forutsigbar og utslippsfri transport. Strømmen til anlegget kommer hovedsakelig fra solcellene på taket, og løsningen er spesielt viktig for de lange rutene med tunge laster.

Det nye ladeanlegget markerer en milepæl i ASKOs arbeid for å bli fossilfri i egen distribusjon. Fra før har selskapet ett av verdens største ladeanlegg for elektriske lastebiler, med kapasitet til å lade rundt 60 kjøretøy samtidig. Nå tas neste steg, som gjør det mulig å elektrifisere enda tyngre transporter over lengre distanser.

Sterke samarbeidspartnere bak løsningen

Prosjektet er resultatet av et tett samarbeid mellom ASKO, Scania og Kempower. Scania leverer lastebilene, mens Kempower har levert selve ladeanlegget. Den første bilen, blir den første MCS-klare lastebilen i ordinær drift hos kunde i Norge.

– MCS-lading åpner helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger. Vi i Norsk Scania vil gratulere ASKO med nok en gang å være i førersetet for ny og innovativ teknologi, sier Frode Neteland, administrerende direktør i Norsk Scania.

– Etter to års tett samarbeid med ASKO har vi nå bygget ladeinfrastruktur på 13 av selskapets depoter over hele landet. Nå markerer vi en viktig milepæl: etableringen av

Norges første kommersielle MCS-ladestasjon. ASKOs banebrytende innsats for å elektrifisere matleveransene under utfordrende værforhold og terreng i Norge setter en ny standard i bransjen. Dette initiativet er utvilsomt inspirerende for det grønne skiftet, sier Erik Kanerva, salgsdirektør for Nord-Europa hos Kempower.

For å styre ladeaktivitetene i takt med det travle transportprogrammet bruker ASKO bedriften K2 Mobility og deres skybaserte programvare PANION. Programvaren kobler sammen transportplanen, kjøretøyene, laderne og strømnettet i sanntid. Dette er med og optimaliserer ladebehovet, og reduserer ladekostnader.

Åpner for flere brukere

Transport står for rundt 30 prosent av Norges klimagassutslipp. Elektriske lastebiler reduserer utslipp, støy og lokal luftforurensning, og bidrar til et renere og mer bærekraftig transportsystem.

– Det er både økonomisk og miljømessig riktig å satse nå. Denne teknologien gjør det mulig å kjøre elektrisk også på lange strekninger, uten å gå på bekostning av effektivitet. Slik bidrar vi til å redusere bruken av fossildrevne kjøretøy og nå både nasjonale og internasjonale klimamål, avslutter Marius Råstad.