Den tiden vi går inn i nå er den store salattiden. Vasket salat er et av produktene som etterspørres stadig mer. NorgesGruppen ser dessuten at jordbær selger like mye i mai som i juli.
- Om fem år tror vi at nordmenn kjøper 50 prosent mer frukt og grønnsaker enn i dag. Basert på ernæringsstrategien vår, har vi kontinuerlig tiltak for å øke folks inntak av frukt og bær, sier kategoriansvarlig for frukt og grønt, Pål Westby.
NorgeGruppen har brukt mye tid det siste året på å utvikle frukt- og grøntavdelingene i butikkene.
-Frukt, bær og grønt har generelt gjennomgått en formidabel produktutvikling. Nye produksjonsmåter og dyrkingsområder gir variasjon i smak, størrelse og holdbarhet. Et eksempel er friske bær, som nå finnes i mange ulike sorter året rundt, sier Westby.
Det er økende tilgang på norske tomater, og sortsutvalget øker i takt med økt produksjon. For første gang kan dessuten Meny-butikkene tilby norsk grønn asparges.
NorgesGruppen har 1 100 norske leverandører av frukt og grønt.