Flere velger alternativer til kjøtt

Flere velger alternativer til kjøtt

Ferske salgstall fra NorgesGruppen viser at flere og flere handler vegetariske og veganske produkter i våre butikker. Hittil i år har disse produktene vokst med 20 prosent mot fjorårets tall.
12. juli 2019

Vegetar- og veganprodukter blir stadig mer populært, men utgjør fremdeles en liten del av totalsalget.

-Vi har solgt over 4 millioner vegetarprodukter hittil i år. Det er mer enn i fjor, men totalt sett utgjør vegetar og veganske produkter en liten andel av den totale omsetningen, forklarer leder for innovasjonsavdelingen i NorgesGruppen, Kristine Hartviksen.

Hun legger til at de her bare har regnet med produkter som er merket som vegetariske eller veganske.

- Brød, frukt og grønt, kokosmelk eller kikerter er for eksempel ikke tatt med i disse beregningene selv om det er kjøttfrie eller plantebasert.

 
Vegansk is og saftige burgere

Over 60 prosent av salget er alternativer til tradisjonelle meieriprodukter. Særlig vegansk is har hatt en god vekst de siste årene.

-Hittil i år er det solgt over 250.000 pakker med vegansk is. Dette inkluderer både dessertis, småis og multipacks, sier Hartviksen.

Salget av Folkets frossenpizza med grillet Oumph har vært en stor suksess, og er den mestselgende blant vegetarprodukter fra frysedisken. Totalveksten her var på hele 24 prosent mot fjoråret. Nå som grillsesongen er i gang inntar også nye vegetarburgere markedet.

 - Både Oumph, Hälsans kök og Beyond Burger er populære. Kvaliteten på denne type burgere har blitt vesentlig bedre, og de er mye saftigere enn de tradisjonelt har vært, forklarer Hartviksen.

Urbane og unge handler mest plantebasert

 Vegetar og veganprodukter er mest populært hos aldersgruppen under 30 og 30-39.

-Vi ser at det er en klar trend bland unge og urbane å spise mer plantebasert. Oslo og Trondheim er de byene vi selger mest vegetar og veganske produkter, forklarer Hartviksen.

En rapport fra Menon Economics (2019) viser at konsumenter i økende grad er oppmerksomme på sammenhengen mellom matvaner, helse og miljø og klima. Hartviksen kan langt på vei bekrefte denne beskrivelsen.

-Vi opplever at våre kunder stadig blir mer bevisste på disse utfordringene, og det ser vi også på salgstallene, sier hun.

NorgesGruppen har i dag et sted mellom 250 og 300 vegetar- og veganprodukter i sitt sortiment, og økt salg av disse produktene er i drevet av nylanseringer og eksisterende produkter.

 

 

 

 

 

 

KONTAKTPERSON

Dyveke Fjeld Elset
Kommunikasjonsrådgiver
48203471