Frister med arktiske søtpoteter: Norsk søtpotet i butikk

Nordmenn spiser stadig mer søtpotet. Salget i NorgesGruppen er doblet de siste årene, og nærmer seg nå 1 500 tonn. Fra denne uken får du kjøpt norske søtpoteter hos Jacobs og i 12 MENY butikker i Oslo, Akershus og Vestfold.
31. oktober 2018

Forbruket av søtpotet har gått rett til værs de siste årene, og det selges flere tusen tonn på det norske markedet hvert år. Det viser at søtpoteten har kommet for å bli, og det er derfor ekstra gøy at vi nå kan tilby norsk-produserte søtpoteter til kundene våre, sier Pål Westby, kategoriansvarlig frukt og grønt i NorgesGruppen.

Den smaksrike og næringsrike grønnsaken som nå er produsert på norsk jord, kommer fra et forskningsprosjekt som Grofondet støtter. Prosjektet utføres av NIBIO Landvik og produsentene Bjertnæs & Hoel på Nøtterøy i Vestfold. De har sett på muligheten til å dyrke søtpotet i Norge, med et formål om å utvikle en bærekraftig søtpotet-produksjon i Norge.

- Norske søtpoteter er både kortreist og miljøvennlig. Det blir spennende å se om man greier å få frem gode dyrkningsmuligheter for arktiske søtpoteter i det norske klimaet, sier Signe Bunkholt Sæter, leder av Grofondet.

Målet til Bjertnæs & Hoel er at den norske produksjonen av søtpotet skal kunne stå for 20 prosent av det norske søtpotet-forbruket. Får man til det vil fraktkostnadene reduseres betraktelig. I tillegg vil den norske søtpoteten være både kortreist og helt fri for emballasje, ettersom den blir solgt i løsvekt. Prisen på den norske søtpoteten vil også være lik som for de importerte søtpotetene.

- Produksjonen av de norske søtpotetene er fortsatt i startfasen og produsentene har foreløpig derfor ikke full oversikt over alle kostnader ved produksjonen. Vi begynner med en utsalgspris som er lik som for de importerte søtpotetene, og håper vi kan holde oss der over tid, sier Westby.

De norske søtpotetene er i butikk fra denne uken, og kan i første omgang kjøpes hos Jacobs og i 12 MENY butikker i Oslo, Akershus og Vestfold.

Grofondet er eid av NorgesGruppen, BAMA og Gartnerhallen, og støtter prosjekter som skal føre til økt omsetning av norsk frukt, bær, grønnsaker og potet. Se mer om Grofondet på www.grofondet.no.

Signe Bunkholt Sæter

KONTAKTPERSON