2,5 millioner kroner til innsatsen for flyktningene

2,5 millioner kroner til innsatsen for flyktningene

Overveldende mobilisering da Leger Uten Grenser og NorgesGruppen lanserte felles kampanje for verdens flyktninger.
24. september 2015

4. september startet SMS-kampanjen i sosiale medier. Leger Uten Grenser gikk ut med en oppfordring om å bidra med 100 kr til arbeidet for å hjelpe flyktningene. NorgesGruppen doblet bidragene.

Nå som kampanjen avsluttes, har over 6000 privatpersoner, SPAR, Joker, Nærbutikken og NorgesGruppen gitt over 2,5 millioner kroner til innsatsen Leger Uten Grenser gjør for flyktningene.

– NorgesGruppen spurte om vi trengte hjelp for å samle inn mer penger. Det sa vi selvsagt ikke nei til. Leger Uten Grenser driver nå flere redningsaksjoner i Middelhavet, og behandler flyktninger for dehydrering, hypotermi, diaré, sjøsyke, hudinfeksjoner, diabetes, svangerskapskomplikasjoner, traumer, brannsår og posttraumatisk stress. Stadig hører vi fra våre feltarbeidere at flyktningene blir rørt av gavmildheten fremmede viser dem. Tusen takk, sier Jessica S. Lyche, næringslivsansvarlig i Leger Uten Grenser.

I tillegg til kampanjen på sosiale medier, ble det igangsatt en felles innsamling da kjøpmenn fra SPAR, Joker og Nærbutikken var samlet på sitt kjøpmannstreff forrige uke.

– Etter initiativ fra våre kjøpmenn og ansatte, bestemte vi oss for å starte en egen innsamlingsaksjon under kjøpmannstreffet vårt, forteller kjededirektør Ole Fjeldheim.

SPAR Konsmo var raskt ute med å donere hele 100 000 kroner – og dermed begynte ballen å rulle. Rause bidrag kom fra både kjøpmenn, butikkeiere, leverandører og privatpersoner.

 – Vi er svært glade for å kunne bidra med denne støtten til Leger Uten Grenser og deres viktige arbeid, og jeg vil takke hver enkelt som har vist engasjement i saken, sier Fjeldheim.

– Leger Uten Grenser er takknemlige for engasjementet og gaven vi mottar. Gaven vil utgjøre en stor forskjell i arbeidet for å hjelpe verdens flyktninger. Takk til NorgesGruppen som tok initiativ til kampanjen, sier Erwin Van ’t Land , generalsekretær i Leger Uten Grenser.

– Takk til alle som har bidratt til kampanjen for flyktningene. Givergleden blant privatpersoner, våre ansatte og kjøpmenn hos Spar, Joker og Nærbutikken har vært enorm. Budskapet om at vi sammen kan mobilisere for å bidra fungerer, sier Tommy Korneliussen, konsernsjef i NorgesGruppen.

I tillegg til kampanjen NorgesGruppen har sammen med Leger uten Grenser, har Kiwi satt ut over 1400 innsamlingsbøsser over hele landet med mål om å samle inn 3,5 millioner kroner til Unicefs arbeid for syriske barn.

KONTAKTPERSON

Daniel Sellevoll
Kommunikasjonsrådgiver samarbeid og merkevare
95971597