Lavpris med størst Fairtrade-vekst

Lavpris med størst Fairtrade-vekst

Fairtrade-vekst i alle NorgesGruppens kjeder, mens Kiwi vokste mest. Bananer, iskrem og kaffe var de største varegruppene.
20. oktober 2016

Fairtrade oppfordrer hele Norge til å ta en Fairtrade-merket kaffe, sjokolade, banan eller et annen rettferdig handlet produkt under Fairtrade-pausen 20. oktober. 

NorgesGruppen har i anledning Fairtrade-pausen foretatt en analyse av salgstallene siste år, som viser fortsatt vekst for Fairtrade-sertifiserte produkter.

Topp 5 Fairtrade-produkter NorgesGruppen siste år*

1.       Bananer
2.       Ben & Jerry’s iskrem
3.       Roser
4.       Kaffe
5.       Starbucks iskaffe

* 12 mnd til uke 39, 2016

Bananer er varegruppen med størst Fairtrade-omsetning i NorgesGruppen, mens Fairtrade-roser står for den største kronemessige veksten. 

Fortsatt Fairtrade-vekst
Fairtrade-salget økte med 23 prosent i NorgesGruppens butikker siste år, dette etter et godt år i 2015 med 40 prosent vekst.

NorgesGruppens butikker står for over 70 prosent av det totale salget av Fairtrade-produkter i det norske dagligvaremarkedet.

Kiwi har størst Fairtrade-vekst, med 36 prosent økning siste år. Meny har det største utvalget Fairtrade-produkter og hadde en vekst på 21 prosent.

– Fairtrade er en merkeordning som kan redusere risiko for uverdige arbeidsforhold og bidra til utvikling for de fattigste bøndene i verden. Vi er fornøyd med Fairtrade-veksten de siste årene, og vi fortsetter arbeidet for å nå målet vårt om 15 prosent årlig vekst på sertifiserte produkter innen etikk og miljø, sier Bjart Thorkil Pedersen, fagsjef bærekraftig handel i NorgesGruppen.

– Vi er glade for økt vekst i NorgesGruppen. Særlig Meny og Spar har lenge arbeidet aktivt med å tilby gode Fairtrade-produkter til kundene sine. Meny med et bredt utvalg Fairtrade-produkter og Spar med 100% Fairtrade-roser. At Kiwi seiler opp med god vekst på Fairtrade innen nye produkter som is fra Ben & Jerry’s og  iskaffe fra Starbucks, er gledelig for bønder og arbeidere i land med utbredt fattigdom. Dette viser dessuten hvordan dagligvarebransjen i Norge kan bidra til oppnåelse av FNs bærekraftsmål via omsetningsvekst. Vi ser en økende trend til at lavpris tar ansvar gjennom Fairtrade, blant annet i Sverige, og mener nå at tiden er inne for Fairtrade til folket! sier Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge.

KONTAKTPERSON

Daniel Sellevoll
Kommunikasjonsrådgiver samarbeid og merkevare
95971597