Dagligvaretilsynet har nylig avsluttet en undersøkelse om samarbeidsklimaet mellom leverandører og kjeder i dagligvarebransjen. De første resultatene ble presentert under Dagligvareleverandørenes Forenings (DLF) høstmøte denne uken. Fullstendig rapport er klar i november.
Konklusjonen i undersøkelsen er at det ikke er en fryktkultur i bransjen, men at alle kjeder har et forbedringspotensial.
- 30 prosent av leverandørene mener forhandlingsklimaet har blitt bedre de siste 12 månedene, mens 55 prosent mener det er motsatt.
- Leverandørenes oppfatning av samarbeidet med NorgesGruppen har blitt bedre. 45 prosent mener samarbeidet har blitt bedre, mens en like stor andel mener det er uendret. Kun 9 prosent mener samarbeidet har blitt verre.
- 80 prosent mener samarbeidet med NorgesGruppen er basert på redelighet, forutberegnelighet og lojalitet. Tilsvarende tall for Rema 1000 er 61 prosent, og for Coop 68 prosent.
- NorgesGruppen er best i klassen på å legge frem relevante opplysninger før signering av en avtale, et hestehode foran konkurrentene Rema 1000 og Coop.
- Vi er også regnet som mer åpne, etterrettelige og bedre på å følge opp motytelser.
Les mer om undersøkelsen på Dagligvaretilsynets nettsider her.