Mobilisering i pandemi: Holmenkollstafetten går virtuelt og nasjonalt!

Mobilisering i pandemi: Holmenkollstafetten går virtuelt og nasjonalt!

Når folk ikke kan komme til Holmenkollstafetten, så får Holmenkollstafetten komme dit folk bor. For NorgesGruppen betyr det at over 5000 medarbeidere er med og løper, og butikker fra Meny Mandal i sør til Nærbutikken Gamvik i nord kan stille på startstreken – i sitt eget lokalmiljø.
06. mai 2021

Holmenkollstafetten har lange tradisjoner, og hvert år fylles Oslos gater til det som er kalt «vårens vakreste eventyr», med tusenvis av mennesker som løper sin etappe og skaper folkefest i hovedstaden. Men i år som i fjor måtte også lange tradisjoner vike for pandemien og det ble umulig å avholde stafetten på tradisjonelt vis. Men er det noe corona-pandemien har gitt oss, så er det evnen til å finne nye løsninger, og dermed oppstod konseptet «ASKO Holmenkollstafetten virtuelt». Oppskriften var enkel: finn frem til fire lagkamerater, dann et lag, fordel de fem etappene mellom dere og løp når dere vil i perioden 3. til 9. mai. Dermed ble det mulig å delta i den berømte stafetten helt uten å reise i det hele tatt, og mange som tidligere ikke har hatt anledning til å delta fikk nå sjansen.

NorgesGruppen stilte med flest lag sist gang stafetten ble arrangert på tradisjonelt vis i 2019, og dermed kunne man ikke være dårligere i år. Dette, kombinert med at selskapet nå også er generalsponsor for stafetten, førte til en heftig intern mobilisering. Resultatet ble at hele 1069 lag over hele landet og fra alle deler av konsernet nå er ute og løper, går eller jogger sine etapper og kappes om å i hvert fall vinne (den digitale) banketten søndag 9. mai.

Et viktig element i mobiliseringen har vært å motivere og inspirere ansatte i en periode som har vært krevende for de fleste:

- NorgesGruppen har nærmere 40 000 medarbeidere totalt, og en stor andel av disse har stått i førstelinjen gjennom det siste året og bidratt til at butikkene over hele landet har vært trygge for kunder og ansatte, varene har kommet fram og det har vært nok av dem. Da er det fantastisk å se engasjementet som har spredd seg over hele landet og til alle deler av virksomheten, sier konsernsjef Runar Hollevik.

ASKO Holmenkollstafetten virtuelt er et lavterskeltilbud som alle kan være med på, en stor andel av de påmeldte har aldri har vært med på noe slikt tidligere:

- Vi bygger kultur og felleskap i en tid der det å være fysisk sammen er vanskelig. Noen løper sikkert for å sette rekorder, men de aller fleste er med fordi det er gøy og fordi det gir dem et kjærkomment pusterom i en krevende tid, og det er jo det som betyr mest, sier HR-direktør Dina R. Thune.

 

Fakta

Holmenkollstafetten er Norges største idrettsarrangement og verdens største stafett, med 3400 lag og 50.000 deltakere. Mer enn én million mennesker har løpt «Vårens vakreste eventyr» siden oppstarten i 1923.

NorgesGruppen ASA er Norges største handelshus, og har dagligvarekjedene KIWI, MENY, SPAR, Nærbutikken og Joker, servicehandelskonseptene Deli de Luca, MIX og Jafs, og engrosvirksomhet og distribusjon gjennom ASKO.

Fra 2020 er NorgesGruppen ny generalsponsor av Holmenkollstafetten, og arrangementet heter derfor i år ASKO Holmenkollstafetten. Årets stafett er avlyst pga pandemien, men erstattes altså av en virtuell variant som gjør det mulig å delta der man bor og løpe når det passer den enkelte.

KONTAKTPERSON

Kine Søyland
Kommunikasjonssjef
900 79 888