Jakten på Årets lokalmatgründer 2015

Unge mennesker med ideer til hvordan man kan begeistre dagens forbrukere med norsk tradisjonsmat, kan konkurrere om å bli Årets lokalmatgründer.
13. mars 2015

Bak den nyetablerte prisen står HANEN og NorgesGruppen, som ønsker å bidra til at norske mattradisjoner skal kunne leve videre blant nye generasjoner.

– Temaet for årets konkurranse er «tradisjonsmat på nye måter». Vi leter etter talenter som har evnen og viljen til å tenke nytt omkring norsk tradisjonsmat, sier Bernt Bucher Johannessen, jurymedlem og leder for HANEN.

Deltagerne må være over 20 år, uetablerte framtidige gründere med gode ideer eller nyetablerte i en tidlige fase. Det kåres én vinner som mottar et stipend på 50.000 kr og et introduksjonsprogram som skal være et bidrag til å realisere ideen.

Prisen er blant annet inspirert av den flotte utviklingen norsk rakfisk har hatt det siste tiåret. Yngre forbrukere har latt seg begeistre gjennom en klar merkevarestrategi, spesielt fra Rakfisk fra Valdres.

– Vi ønsker oss mange deltagere, og vi tar like gjerne imot ideer til nye servicekonsepter som nye produkter. Prisen handler om alle de gode ideene om å bevare tradisjoner og mangfold innen lokalmat, sier Eivind Haalien, jurymedlem og ansvarlig for lokalmat i NorgesGruppen.

Finale under Vinjerock
Deltagere må sende inn sine bidrag før fristen 15. mai 2015 via hanen.no/lokalmatkonkurranse.

Tre finalister får muligheten til å presentere sine bidrag under Vinjerock på Eidsbugarden i Jotunheimen, fredag 17. juli 2015. Vinneren kåres samme dag.

– NorgesGruppen er en fersk samarbeidspartner med Vinjerock. Vi er enormt glade for at de blir med og løfter vår satsing på lokalmat til et nytt nivå. Vi skal jobbe sammen for å redusere matsvinn under festivalen, og vi skal tilby økologiske og Fairtrade-sertifiserte produkter. Og så topper vi det hele med lokalmatkonkurransen, som skal løfte frem unge gründere som brenner for innovasjon og lokalmat, sier Julie Forchhammer, festivalsjef for Vinjerock.

ÅRETS LOKALMATGRÜNDER 2015

• Prisen er et samarbeid mellom HANEN og NorgesGruppen
  • Prisen er på 50.000 kroner og et introduksjonsprogram
  • Søknadsfrist 15. mai
  • Vinneren kåres 17. juli under Vinjerock
  • Deltagerne må være over 20 år
  • Deltagerne må være uetablerte eller nyetablerte gründere (drevet maks 5 år)
  • Juryen vil vurdere bidragene ut ifra lokal identitet, innovasjonsgrad, nyhetsverdi, markedspotensial, forretningsplan og presentasjon
  • Juryleder er Hilde Charlotte Solheim, og jurymedlemmer er Eivind Haalien (NorgesGruppen) og Bernt Bucher Johannessen (Hanen)
  • Referansegruppe: Hans Arild Grøndahl (Grøndalen Gårdsmeieri / Nýr), Aud Melås (Flåmsbrygga / Ægir Bryggeri) og Per Olav Skjervold (Vitenparken – NMBU).
  • Informasjon og søknader via hanen.no/lokalmatkonkurranse

KONTAKTPERSON

Daniel Sellevoll