NorgesGruppen investerer i Invertapro: Vil produsere 70 tonn larver i uken ved hjelp av matavfall

NorgesGruppen har besluttet å gå inn på eiersiden i Invertapro AS. Målet er å gjøre verdikjeden for mat mer sirkulær ved hjelp av larvebaserte proteiner.
12. januar 2022

Oppstartsbedriften Invertapro AS får med seg en sterk industriell partner når Norges første larvefabrikk skal etableres på Voss. Larvene skal danne grunnlag for bærekraftig proteinproduksjon til dyrefôr og mat.

Gründer Alexander Solstad Ringheim har sammen med sitt team produsert larver – melbillelarver – på Voss siden 2016. Pilotanlegget på 1000 m2 med roboter og maskiner som fôrer og sorterer larvene, skal nå oppgraderes til en fullskala fabrikk. Med seg har han svært viktig erfaring innen produksjon, teknologi og marked for insekter, og nå også en sterk industriell partner i NorgesGruppen.

- Gjennom emisjonen som pågår skal vi finansiere fabrikken. Første del skal stå klart i 2022/2023 og vil ha en produksjon på 10 tonn levende larver per uke. Den skal oppskaleres til 70 tonn per uke innen 2025, uttaler Solstad Ringheim.

Matsvinn blir larvemat
En del av all frukt og grønt som ikke blir solgt i NorgesGruppens butikker, går i dag til Invertapro som bruker det til larvemat. Og mer skal det bli fremover. Det som ellers kunne bli matsvinn, sirkuleres altså tilbake i verdikjeden for mat, og blir til proteinkilder for både dyr og mennesker. Biprodukter brukes til å produsere gjødsel som er godkjent for økologisk jordbruk.

– Vi vil sammen med Invertapro utnytte matavfallet til nye proteinrike produkter, og på den måten bidra til en mer sirkulær matproduksjon. Det vil også videreutvikle markedet for alternative proteinkilder. Vi mener det har en positiv miljøeffekt, både i form av økt ressursutnyttelse og for klimaet, sier bærekraftsdirektør Signe Bunkholt Sæter i NorgesGruppen.

– Insekter er i særklasse sammenlignet med andre proteinkilder når det kommer til CO2 utslipp og fôr-, areal og vannbehov. Produktene fremover kan være alt fra rene tørkede larver, mel av tørkede larver som ingrediens i matvarer, eller fisk, kylling, eller svin fôret med insektmel. Markedet for denne type proteiner er stort, understreker Solstad Ringheim.

Godkjent av Mattilsynet
Invertapro er godkjent av Mattilsynet til å produsere og selge larver til humant konsum og fôr – og til å selge insektsekret som organisk plantegjødsel.