Positiv utvikling i et marked med lav vekst

Våre kjeder fortsetter å vinne kunder i et marked med svært sterk konkurranse om matkundene. Det viser Nielsen sin dagligvarerapport som inneholder offisielle markedsandeler for NorgesGruppens kjeder og konkurrenter innen tradisjonelle dagligvarebutikker i 2019.
13. februar 2020

- Vi har større organisk vekst enn markedet som betyr at flere forbrukere velger våre kjeder når de handler, enten i butikk eller på nett. Det er spesielt gledelig at supermarkedene våre har hatt sitt beste år på lenge. Folk setter tydelig pris på jobben våre ansatte gjør for større matglede, sier konsernsjef Runar Hollevik.

Supermarkedene vekstvinnere
MENY har markedets høyeste organiske vekst i 2019 på 3,4 prosent. De har sterk kundevekst og har gjennom hele året jobbet godt med å forbedre vareutvalget og jobbe enda tettere med lokalmatprodusenter. KIWI fortsetter sin gode utvikling, og SPAR vinner flere kunder. Joker opprettholder sin sterke distriktsprofil. KIWI og MENY topper flere omdømme- og kundetilfredshetsundersøkelser også i 2019.

-For å vinne kampen om kundene må du både ha de beste butikkene, dyktige ansatte, godt vareutvalg og lave priser. Det er ikke rom for hvileskjær i dagligvarebransjen, og vi investerer betydelig hvert år for å forbedre oss hele tiden på kompetanse, utvalg, bærekraft og bedre handleopplevelser, sier Runar videre.

I 2019 var veksten i dagligvaremarkedet på 1,3 prosent sammenlignet med 2,8 prosent i 2018. Delvis reversering av sukkeravgiften, høyt kampanjetrykk og sterk konkurranse demper veksten i 2019.

Dagligvarebutikkene utgjør 60 prosent av matmarkedet
Serveringssteder, grensehandel og faghandelsbutikker med dagligvarer vokser mer enn tradisjonelle dagligvarebutikker. Årsaken til den avtagende veksten for dagligvarebutikkene de siste årene er i hovedsak økt bransjeglidning. Hele markedet er nå på ca. 300 mrd. kroner, mens rene dagligvarebutikker står for 60 prosent av dette.

Ytterligere kommentarer til utviklingen i 2019 gis ved offentliggjøring av vårt årsresultat den 26. mars.