Solgt 78 millioner færre plastbæreposer

Det er liten tvil om at plastposekontingenten fungerer: Fra den ble innført 1. august i fjor har NorgesGruppens butikker kuttet salget av plastbæreposer med nærmere 40 prosent, tilsvarende 78 millioner poser.
31. mai 2024

NorgesGruppen ønsker å hjelpe forbruker til å endre vaner,  ved å gå fra å bruke engangs plastbæreposer til å bruke handlenett og avfallsposer på rull. Da er det gledelig å se at flere og flere kunder nå takker nei til plastpose i butikk.

- Det siste halvåret har hele 75% av handlene skjedd uten salg av plastbærepose. Det betyr at flere og flere kunder tar med seg egen pose eller annet å frakte varene hjem i. Samtidig ser vi at salg av søppelposer på rull har mer enn doblet seg. Det tyder på at kundene er godt i gang med å endre vaner, helt i tråd med målsetningen, sier bærekraftsdirektør Signe Bunkholt Sæter.

NorgesGruppen er medlem av Handelens Miljøfond og støtter det overordnede målet om å få ned plastposebruken. Målet, og miljøkravet fra EU, er at hver enkelt av oss ikke skal bruke mer enn 40 poser i året, og det er fortsatt en vei igjen. Men1. mai i år økte kontingenten til Handelen Miljøfond med enda en krone, slik at posene i butikk nå koster rundt 5, 50.  Vi forventer at den siste økningen vil, sammen med kampanjer og andre aktiviteter, redusere posesalget ytterligere.

KONTAKTPERSON

Kine Søyland