Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår
NorgesGruppen la 27. august frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
Uten de gode resultatene fra tilknyttede selskaper, ville resultatmarginen for første halvår vært redusert sammenlignet med fjoråret. NorgesGruppen omsatte for 60,4 milliarder kroner (alle tall ekskl. IFRS 16) første halvår 2025, en økning på 3,2 milliarder kroner sammenliknet med samme periode i fjor. Resultatmarginen er 3,0 prosent.
– Omsetningsøkningen skyldes at flere kunder handler i våre butikker. God kostnadskontroll gjør at vi kan konkurrere hardt på pris i et marked med sterk konkurranse, sier konsernsjef Runar Hollevik.
I løpet av første halvår har kundene tatt ut over 1,2 milliarder kroner i Trumfbonus, en økning på 30 prosent mot samme periode i fjor.
– Prisutviklingen på mat er fortsatt bekymringsfull og det er forståelig at økte priser bekymrer mange. Prisveksten rammer særlig dem som har minst fra før, derfor må vi gjøre det vi kan for å holde prisveksten så lav som mulig. Det er viktig at vi tilbyr prisgunstige alternativer i alle varegrupper og fortsetter med gode tilbud til våre kunder, understreker Hollevik.
Resultat etter skatt endte på 1,8 milliarder kroner første halvår i 2025, sammenliknet med 1,7 milliarder kroner samme periode i fjor. 165 millioner kroner av dette skyldes altså forbedret resultat fra konsernets tilknyttede selskaper. Resultatmarginen holder seg dermed uendret på 3,0 prosent.
Gode resultater i tilknyttede selskaper, herunder Dagrofa i Danmark, bidrar til resultatøkningen. Resultat fra tilknyttede selskap ble 468 millioner kroner sammenlignet med 303 millioner kroner første halvår i fjor.
Konsernets investeringer første halvår utgjorde 2,1 milliarder kroner. Det er investert betydelig i infrastruktur, bærekraftige løsninger, effektivisering og utvidelse av lager, i IT-systemer, i lastebiler som skal sikre utslippsfrie leveranser og i bygg som møter fremtidens standarder. Store investeringer er nødvendig for å sikre effektiv drift og gode kundeopplevelser i hele landet.