Vi er alle forbrukere og en del av løsningen

Vi er alle forbrukere og en del av løsningen

Vi bor i et land med svært varierende klima, det gjør produksjonen av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter uforutsigbart. -Vi har et ansvar for å tilrettelegge for grønne valg, men det er også viktig å huske på at man som forbruker har stor påvirkningskraft, sier kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen Pål Westby.
02. juli 2019

2018 utfordret mat-Norge. Måneder uten regn og rekordhøye temperaturer førte blant annet til svikt i matproduksjonen. Norske bønder slet med å oppnå vanlig størrelse på purre, gulrøtter, løk og poteter. Dermed stod mange tonn mat i fare for å måtte bli kastet før det i det hele tatt kom i butikken.

-Standarden på smak og utseende til frukt og grønt er delvis regulert av myndigheter. I tillegg setter vi, i samarbeid med Bama og Gartnerhallen, også krav til hva vi tar inn i butikk. Disse er i stor grad basert på hva vi tror kundene våre vil ha, og både vi og de har dermed en betydelig påvirkningskraft, forklarer Pål Westby kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen.

Med de store avvikene i frukt og grønt i 2018 lempet NorgesGruppen på kravene slik at bøndene fikk mer ut av avlingene sine og for å forhindre å måtte kaste mat. Likevel solgte NorgesGruppens butikker 10 prosent mindre løk og mye gikk til spille.

-Vi skal fortsette å finne mer miljøvennlige løsninger, og vi har fortsatt mye å lære om hvordan vi kan påvirke positivt. Samtidig er vi helt avhengig av å tilby varer som kundene våre vil kjøpe. Vi er alle forbrukere i dagens samfunn, og våre valg påvirker hva som er mulig, sier Westby. 

Med en litt kjølig start på sesongen ser det veldig bra ut for produksjonen sommeren og høsten 2019, men Westby sier at NorgesGruppen er beredt på å tilpasse seg avlingene også i år om det blir nødvendig. 

-Vi skal lære av erfaringene fra i fjor. I tillegg håper og tror vi at forbrukerne ønsker å være en del av løsningen. Jeg oppfordrer derfor folk til å plukke med deg de litt rare grønnsakene neste gang de er i butikken, sier han. 

KONTAKTPERSON

Dyveke Fjeld Elset
Kommunikasjonsrådgiver
48203471