Vil øke jordbærsalget med 50 prosent

Norsk jordbærproduksjon og -salg skal øke betydelig innen 2025. Det har NorgesGruppen nylig gått sammen med Gartnerhallen og BAMA om. Målet er 50 prosent vekst innen 2025.
18. november 2021

I fellesskap etableres en prosjektgruppe som skal vurdere en rekke tiltak for å øke både produksjon og salg av norsk jordbær.

- Vi ønsker å få norsk jordbær tilbake i verdensklasse – og vi vil øke salget med 50 prosent! sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen. Forbedringspotensialet er stort, og vi gleder oss til å jobbe sammen med Gartnerhallen og BAMA for å gjøre et skikkelig løft som vil merkes for kundene, og gi bedre rammevilkår for produsentene, legger Hollevik til.

Stort potensial
Norsk jordbærproduksjon har gått litt feil vei de siste årene. Kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget har gått ned. I tillegg har det blitt færre jordbærprodusenter. Dette ønsker NorgesGruppen å gjøre noe med. Målet er å finne igjen den «norske smaken» som gjorde norske jordbær til jordbær i verdensklasse.

Erstatte import
Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet. Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en mye større del av året, at sesongen kan starte tidligere enn i dag. For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning må produksjonen betydelig opp i høysesong, men NorgesGruppen mener at mai og juni også er to måneder med mulighet til å erstatte import.

Produsentene trenger gode rammevilkår
Prosjektgruppen vil se på mange ulike tiltak. Produsentene trenger rammevilkår som gjør at de kan og vil satse fremover, det er store muligheter i ny teknologi og i å øke produksjonen både tidlig i sesong og i høysesong.

Les omtale av initiativet i Nationen

(for abonnenter)