App har reddet over 40 tonn dagligvarer

I slutten av april startet Joker opp et samarbeid med Throw No More, allerede i slutten av juli var 46 tonn med dagligvarer reddet gjennom appen.
30. juli 2020

Konseptet går ut på at kundene laster ned Throw No More-appen og der kan de se hvilke varer Joker-butikker i nærheten har priset ned grunnet at utløpsdatoen nærmer seg.

Vi har over 8600 nedlastninger av appen og det er over 100 Joker-butikker rundt om i landet som er koblet på appen. Vi jobber kontinuerlig for å få på flere butikker og målet er at så mange som mulig av våre 460 butikker skal være på appen i løpet av året.

Bare i løpet av de tre siste månedene har det blitt solgt 168.000 nedprisede varer, som tilsvarer rundt 46 tonn med dagligvarer.

– Tallene sier mye om verdien for butikkene og kundene, og ikke minst bidrar det til mindre matsvinn. Denne appen gjør at kunde og butikk «finner» hverandre, og øker mulighet for at kassene med matvarer til redusert pris, selges ut, forteller kommunikasjonssjef på bærekraft i NorgesGruppen, Signe Bunkholt Sæter.

Den første måneden appen var aktiv ble det omsatt 30 000 nedprisede varer som etter nedprisning hadde en verdi på nesten 800 000 kroner. Det sier noe om verdien både for kundene og for butikken.

– Kundene får full oversikt over datovarer med kort holdbarhet, med ny pris og antall varer igjen. Dette gir forutsigbarhet og gjør det mulig å planlegge innkjøp, sier markedssjef i Joker, Roy Hval.

Han kan fortelle at reaksjonene fra både kunder og butikker har vært utelukkende positive og gleder seg til fortsettelsen.

Se omtale i Finansavisen