MENY med sushi takeaway

Som første norske dagligvare, tilbyr MENY sushi takeaway. MENY Oslo City, som åpnet 24. oktober etter ombygging, er pilot på konseptet. Så langt er butikk-sushien en suksess
11. november 2019

Like innenfor inngangen har MENY Oslo City et eget streetfood take-away-område, hvor kundene kan velge mellom sushi, taco og pizza. Sushien er et shop-in-shop-konsept levert av SushiTake, med dagsfersk fisk fra Lerøy. Hver dag, gjennom butikkens åpningstid, lages sushi av egen sushi-kokk, både 5, 10 og 12-bitsporsjoner og større «party-pakker». I tillegg kan man få kjøpt ris, majones og de andre ingrediensene som man trenger for å lage tilsvarende sushi hjemme.

- Sushi takeawayen på Oslo City er så langt en ubetinget salgssuksess. Vi vil nå vurdere om flere MENY-butikker med sentral beliggenhet skal å gå for løsningen. Vi ønsker å bidra til økt fiskekonsum og da må vi tilpasse oss nye trender og forbruksmønstre. Enkelhet er et stikkord når det gjelder fisk, sier Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk og sjømat i MENY.

MENY satser på lokal skreddersøm, hvilket innebærer at hver butikk i kjeden tilpasses til sin beliggenhet og kundegruppe. MENY Oslo City ligger i et knutepunkt hvor mange kunder passerer, samtidig er det et faktum at vi får flere 1-2 personshusholdninger og flere som spiser på farta.

Satser på fisk
MENY er den dagligvarekjeden som selger mest fersk fisk, men har likevel hatt som mål å øke salget av sjømat.
- Vi skal stimulere til sunnere handlekurver, inkludert mer fisk. For å få til det, må vi ta aktive grep basert på forbrukerinnsikt

For mer informasjon, kontakt:
Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk og sjømat i MENY, tlf./ e-post. Tlf: 98 23 48 33, lars.gerhardsen@meny.no

Fakta om MENYs fiskesatsning

• Lanserte høsten 2017 «Ukens middag på under 20 minutter» hvor en middag hver uke er fisk.
  • Tester i høst ut «fiskebar»; en plukk-og-miks-løsning som skal gjøre det enkelt å handle inn en fiskemiddag.
  • Tilbyr i fiskedisken - i løsvekt – både ferdig fiskewok og bacalao
  • Fast sommerpris på lakseporsjoner og blåskjell, fast julepris på hel fisk (torsk, ørret, laks).
  • Hver uke selger vi ca. 10 000 beger med MENYs egen Fiskesuppe
  • Skrei- og lutefisksesongen prioriteres høyt, samtidig som skalldyrkampanjer kjøres jevnlig.
  • Alle butikkene har egen bemannet fiskedisk hvor fagutdanning og opplæring står sentralt.