MENY støtter lokalmatprodusenter med 10 millioner

Etter et rekordstort salg av lokalmat i april gir MENY nå 10% av kjøpesummen tilbake til produsentene. Støtten skal hjelpe småskalaprodusentene gjennom korona-krisen.
25. mai 2020

Da koronakrisen kom for fullt, og store deler av landet ble stengt ned, opplevde flere lokalmatprodusenter at opptil 60% av omsetning deres forsvant over natten. Viktige salgskanaler som hoteller, restauranter og gårdsutsalg ble stengt, og dagligvare sto igjen som en av få salgskanaler som fortsatt var tilgjengelig.

I slutten av mars iverksatte derfor MENY tiltak og oppfordret samtidig kundene til å handle varer fra lokalmatprodusenter i krise.

- Vi satte ned prisen på mer enn 3000 lokalmatprodukter. I tillegg sa vi at vi skulle gi 10 prosent av salgsinntektene i april tilbake som et kontantbidrag i en vanskelig periode, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Tiltakene bidro til at MENY solgte lokalmat for 102 millioner kroner bare i april, noe som utgjør hele 15 millioner kroner mer enn samme måned i fjor.

- De ekstra millionene utgjør veldig mange oster, pølser, kornprodukter og andre unike produkter. Vi er glade for at kundene har tatt oppfordringen vår om å legge flere matskatter i handlekurven. Vi må hjelpe lokalmatprodusentene med å overleve i en tøff tid. De representerer arbeidsplasser, matkultur og matmangfold, fortsetter Kjuus.

I snitt 26.000 kr i støtte

Av de kr. 10,2 millionene som skal utbetales av MENY, fordeles drøye 7 millioner direkte til 275 av MENYs lokalmatprodusenter. De får, basert på omsetningen i april, fra 500 kroner og opp til 820 000 kroner. Snittutbetalingen er på 26 000 kroner.

De resterende 3 millionene er satt i et fond som uavkortet går til å støtte lokalmatprodusenter. Disse pengene kommer fra omsetningen til større aktører, som ikke regnes som lokalmatprodusenter, men som har enkelte matskatter i sitt sortiment, samt fra en håndfull lokalmatprodusenter som har takket nei til pengene med argument om at andre trenger dem mer.

Foto: MENY-sjef Vegard Kjuus overrekker 50 186 kroner til Ingunn og Johan Anstensrud i Den Sorte Havre. Foto: Michael Johnsen.