Millioner i priskutt til KIWI-kunder

Millioner i priskutt til KIWI-kunder

KIWI har som uttalt mål å være Norges billigste lavpriskjede og ha dagligvaremarkedets laveste priser.
25. mars 2021

I et krevende koronaår gjennomførte KIWI fire store priskutt på en mengde varer. Det første var et ekstraordinært priskutt som varte fra 17. april og frem til 15. juni. Priskuttet var på 20 prosent og oppover på 200 av de mest solgte varene. Bakgrunnen for priskuttet var at koronapandemien hadde snudd opp ned på mange bransjer, og det var mange som hadde fått mindre å rutte med. Dagligvarebransjen hadde i 2020 generelt en høy salgsøkning, blant annet som følge av fravær av grensehandel og mindre reiser og taxfree-handel. Det første priskuttet var en del av KIWIs bidrag til fellesskapet, og dugnaden kostet KIWI over 200 millioner kroner.

Det andre priskuttet varte fra 15. juni og frem til 1. august. I denne perioden kuttet KIWI prisene på 230 typiske sommerprodukter. Budskapet for denne priskuttkampanjen var at KIWI ville gjøre ferien billigere for sine kunder. Det var særlig i lys av at hele denne perioden var en krevende tid for mange, samtidig som de fleste tilbragte sommerferien i Norge og flere derfor handlet mer dagligvarer innenlands enn normalt.

Familievennlige priskutt

Det tredje priskuttet varte fra 24. august og frem til 5. oktober. Denne kampanjen rettet seg inn mot familiehusholdningene og besto av 130 av de produktene som denne kjøpergruppen kjøper mest av. Et fjerde priskutt ble introdusert i oktober 2020. Denne kampanjen omfattet flest varer, med 500 varer som i snitt fikk redusert pris med 21 prosent. Opprinnelig ble det annonsert at priskuttet skulle vare i seks uker fra 19. oktober, men underveis i kampanjen bestemte KIWI seg for å la de lave prisene vare helt frem til julaften. Totalt sparte Trumf-kundene 163 millioner kroner på dette fjerde priskuttet på 500 varer. Rundt 25 000 kunder sparte mellom 500 og 1 000 kroner. Gräddost er et svært populært produkt hvor prisen ble redusert. På dette produktet alene sparte Trumf-kundene rundt 6 millioner kroner. 

Kundene mener KIWI er Norges billigste kjede

I en kundeundersøkelse fra fjerde kvartal 2020 svarte flertallet av de spurte at de mener KIWI er Norges billigste dagligvarekjede. 68 prosent mente at KIWI gir verdi for pengene, 52 prosent at KIWI har de laveste prisene på frukt og grønt.

Kilde: Carat