Nå blir det lettere å finne frem i ostedisken

Nå blir det lettere å finne frem i ostedisken

Som første dagligvarekjede i Norge har SPAR utviklet osteetiketter. – På denne måten løfter vi lokale oster, samtidig som vi gjør det enklere for kundene å prøve noe nytt.
01. oktober 2019

Det forteller kategoriansvarlig for ost i SPAR, Therese Jørlo. Hun har jobbet med å utvikle de nye etikettene, som kan minne om de Vinmonopolet bruker på sine varer.

– Vi ser at ost har fått et oppsving i popularitet hos forbrukerne, men at mange føler seg litt usikre på hvilke oster de kan bruke til hva, og ofte ikke tør å prøve nye typer. Vi har derfor laget etiketter som forteller om de ulike ostene, hvilke bruksområder de har, deres smaksstyrke og hvilken melk de er laget på, forteller hun.

Lokale smaksbomber
Etikettene viser også hvor osten er ystet. For de utenlandske ostene er det landet som kommer frem, mens på de norske ostene går vi helt ned på dalen de er ystet i.

– Det produseres utrolig mye god ost i Norge, og noen vil nok oppdage at favorittosten kanskje ikke ystes så langt unna. For SPAR er samspillet med lokale leverandører viktig, og vi ønsket derfor å fremheve ostenes opprinnelse på etiketten, forklarer Therese Jørlo.

Etter at den norske osten Kraftkar fra Tingvollost vant Oste-VM i 2016 og Fanaosten vant på hjemmebane i Bergen i fjor, har osteinteressen her til lands eksplodert.

– Ost har alltid vært mye brukt i Norge, men vi ser helt tydelig en utvikling nå der stadig flere får øynene opp for det håndverket og de tradisjonene som ligger bak den norske osteproduksjonen, samt at norsk ost smaker utrolig godt! Det er en utvikling vi ønsker velkommen, smiler Jørlo.

Kjededirektør i SPAR, Ole Christian Fjeldheim, er stolt over etikettene som nå settes opp i alle landets 300 SPAR-butikker.

– Her har vi en nyhet som både gjør hverdagen enklere for kundene våre, fremmer lokale råvarer og inspirerer på kjøkkenet. Nå gleder vi oss til det er på plass i alle butikkene våre, sier Fjeldheim.

 

Relaterte saker