Norske forbrukere omfavner renere kylling

- Vi har lyttet til forbrukerne og ser nå at tilliten til kyllingen er på vei oppover igjen, sier MENY-sjef, Vegard Kjuus.
05. november 2015

Samarbeid med bøndene

MENY er helt i front med å tilby kylling produsert uten narasin i foret i alle sine 200 butikker. Fire uker etter lanseringen er salgsøkningen samlet på 20 prosent. Salget av kyllingfileter økte med hele 23 prosent.

- Det er viktig for oss å kunne tilby trygg og velsmakende hverdagskylling til kundene våre. Sammen med 80 utvalgte kyllingbønder har vi nå klart å snu den negative utviklingen, sier Kjuus.

Det var i oktober i fjor at debatten om narasin i fôret blusset opp. Forskere og opinionsledere uttrykte bekymring, og mange forbrukere sluttet å kjøpe kylling. De siste 12 måneder før den nye kyllingen kom i butikken, var salgsnedgangen i totalmarkedet for kylling på åtte prosent.

- Dette var et klart signal fra forbrukerne. De ønsket en renere kylling fostret opp på en annen type fôr og hvor det ikke vil være bruk av narasin i produksjonen, sier Kjuus.

Ny kyllingdans

Kyllinggården har vært veldig synlig i mediene siden lanseringen og dagligvarekjeden har tatt utradisjonelle virkemidler i bruk for å få fart på salget.

- Vi i MENY mener at en såpass stor nyhet som en helt ny og bedre kylling fortjener at vi gjør noe helt utenom det vanlige. Derfor har vi utfordret vi en av verdens beste musikkvideoregissører til å lage en helt ny versjon av Kyllingdansen. Så langt har 1,2 millioner mennesker sett den nye dansen, sier Vegard Kjuus i MENY.

Kort om KyllingGården

• Kyllingene får fôr uten narasin og det brukes ikke antibiotika i produksjonen. I tillegg er det i kyllinghusene satt inn elementer som bidrar til økt aktivitet og trivsel, og et mer naturlig miljø for kyllingen. Kasser som gir hvileplass og stimulerer til mer bevegelse. Flisballer som stimulerer kyllingenes søke- og hakketrang, og torvhauger som gir ekstra gode forhold for kyllingens naturlige behov for strøbading.

Fakta om MENY

• Norges største supermarkedkjede, og 3. største dagligvarekjede (11 % markedsandel)
  • MENY omsatte i 2014 for 17,6 milliarder kroner
  • 200 butikker fra Mandal i sør til Verdal i nord