Toppår for MENY Matskatter

Toppår for MENY Matskatter

Koronautbruddet traff norske lokalmatleverandører hardt. MENY svarte raskt ved å starte kampanjen #kjøplokalmat, og ved å gi 10 prosent av aprilomsetningen tilbake til produsentene.
25. mars 2021

Stort utvalg og lokale spesialiteter har alltid vært viktig for MENY. – Helt siden 2011 har MENY lett landet rundt etter nye matskatter, sier MENY-sjef Vegard Kjuus. – Norske produkter med unik kvalitet, tydelig lokal identitet og en god historie, som fortjener en plass i butikkhyllen.

Da landet stengte ned i mars 2020, ble lokalmatprodusentene hardt rammet. Viktige salgskanaler som hoteller, restauranter og turistattraksjoner måtte brått stenge, og store deler av omsetningen forsvant over natten.

Kuttet priser og ga tilbake

For å hjelpe lokalmatprodusentene kuttet MENY prisen på 3 000 matskatter, uten å endre innkjøpsprisene, og startet kampanjen #kjøplokalmat. I tillegg besluttet MENY å gi 10 prosent av omsetningen fra matskatter tilbake til småskalaprodusentene.

Da april ble gjort opp, hadde MENY solgt matskatter for 102 millioner kroner, hele 15 millioner mer enn i samme måned året før. Dermed delte kjeden ut 10,2 millioner for å hjelpe småskalaprodusentene gjennom koronakrisen.

– De ekstra millionene utgjør veldig mange oster, pølser, kornprodukter og andre unike produkter. Vi er glade for at kundene har tatt oppfordringen vår om å legge flere matskatter i handlekurven. Vi må hjelpe lokalmatprodusentene med å overleve i en tøff tid. De representerer arbeidsplasser, matkultur og matmangfold, sa Kjuus da størrelsen på potten ble kjent.

Kampanjen ble veldig godt mottatt, og MENY er nå blant finalistene som kjemper om Markedsføringsforeningens pris «Årets Markedsfører».