NorgesGruppen først med tilleggsmerking

Tilleggsmerking av matvarer, og oppfordringen se, lukt, smak ble godt mottatt, og raskt kjent, blant kundene. Nå har bransjen samlet seg om ett felles uttrykk.

I februar 2017 lanserte NorgesGruppen tilleggsmerkingen «normalt brukbar til» på utvalgte merkevarer. Målet var å gjøre kundene oppmerksomme på at de fleste matvarer kan nytes etter «best før», og på den måten bidra til at de kaster mindre mat hjemme. Etter testing av flere begreper kjørte vi et prøveprosjekt med Kvarg-produkter merket med «normalt brukbar til». Vi forsterket budskapet med oppfordringen se, lukt, smak på produktene og i egne kanaler.

Evalueringen av prøveprosjektet var overveiende positiv. Etter tre måneder med merking på et begrenset antall produkter og ingen ekstra markedsføring,
kjente halvparten av kundene til «normalt brukbar til.» Videre svarte ni av ti at
forskjellen mellom «best før» og «normalt brukbar til» er intuitiv og enkel å forstå. Evalueringen omfattet både kunder i butikk og en landsdekkende undersøkelse blant Trumf-kunder.

Flere andre produsenter lanserte sine versjoner av en ekstra holdbarhetsmerking etter prøveprosjektet på Kvarg. NorgesGruppen jobber videre med tilleggsmerking som ett av flere bidrag for å veilede våre kunder til å kaste mindre mat hjemme. Vi vil fortsette dette arbeidet i 2018, med flere produkter og mer kundeinformasjon, og ved å følge opp vårt initiativ om en felles ordlyd på tilleggsmerking i matbransjen. I februar 2018 samlet hele bransjen seg om en felles ordlyd som skal brukes på alle relevante produkter fremover: «ofte god etter».

Års- og bærekraftsrapport

Års- og bærekraftsrapport

Her finner du våre års- og bærekraftsrapporter