Te er av flere årsaker et risikoprodukt ettersom teproduksjon er forbundet med flere utfordringer som blant annet barnearbeid, tvangsarbeid, lave lønninger og høyt forbruk av sprøytemidler. Ved å benytte sertifiseringer og merkeordninger som Fairtrade ønsker Unil å redusere risikoen for alvorlige brudd på arbeidstakerrettigheter og samtidig gjøre det enklere for forbruker å ta et mer bærekraftig valg.
Teen Unil kjøper har sin opprinnelse fra plantasjer i India og Sri Lanka. For disse plantasjene innebærer Fairtrade-sertifiseringen at alle arbeiderne skal ha faste kontrakter og arbeidsforhold som oppfyller ILOs (International Labour Organization) kjernekonvensjoner, i tillegg til mange andre krav til trygge og gode arbeidsforhold. Arbeiderne skal minst motta nasjonal minstelønn og ha rett til å fagorganisere seg og drive kollektive lønnsforhandlinger.
Unil benytter Fairtrade-ordningen som et av flere tiltak for å sikre en bærekraftig verdikjede og vurderer kontinuerlig behovet for å sertifisere ulike produktkategorier. Unil har også som mål å øke andelen av omsetning på våre produkter med bærekraftsertifiseringer. Fairtrade-merket, men også andre merkeordninger for rettferdig handel som for eksempel UTZ, vil være en naturlig del av å opprettholde dette målet.
Les hele Unils bærekraftsrapport 2017 her.
Foto: Siddarth Selvara