NorgesGruppen reduserer plast på fersk frukt & grønt

NorgesGruppen skal redusere bruken av plastemballasje på fersk frukt & grønt solgt i våre butikker med 20 prosent innen 2020. Avokado kommer i pappbeger fra 1. mai, og til sommeren kan jordbærene nytes fra pappkurv.
19. april 2018

- All plast på fersk frukt og grønt skal være resirkulerbar i løpet av 2018, og vi har også mål om å fase ut svart plast i løpet av 2018. Det er ingen tvil om at plast er et svært nyttig materiale for å bevare kvaliteten på produktene, og redusere matsvinn. Likevel har vi ønsket å se på hvordan vi kan minimere plastforbruket. Kundene vil oppleve mange endringer i frukt & grønt – diskene utover året, forteller Pål Westby, kategorisjef frukt og grønt i NorgesGruppen.

Endringene blir synlige i alle NorgesGruppens kjeder, KIWI, MENY, SPAR og Joker.

NorgesGruppen tok i vinter kontakt med BAMA med ønske om å gå gjennom plastemballasjen på forbrukerpakningene innen frukt og grønt. Nå blir blant annet plasten på NorgesGruppens egne frukt og grønt – merker som Gartner, Jacobs og First Price, fjernet.

Redusere og erstatte
Bruken av plastemballasje skal ned med 20 prosent i løpet av 2020, blant annet gjennom å bytte ut plast med papp, gå over til salg i løsvekt, og optimalisere plasten som brukes per produkt.
- Der det er nødvendig å fortsette med plast, skal vi erstatte med resirkulerbar plast. Det er viktig at vi gjør det enkelt for kundene å velge miljøvennlig, sier Westby.

Godt i gang allerede
Ved å erstatte plastbegeret på avokadoen og jordbærene med papp, spares det 100 tonn plast i året i NorgesGruppens butikker.
- Vi fjerner plastbeger på en rekke produkter, som gulrot og andre rotgrønnsaker, og plastnett på frukt. Dette er effektive tiltak vi håper kundene vil like, sier Westby.