Flere sterke plasseringer i NM i frukt og grønt
Både MENY, SPAR og KIWI fikk hver sine førsteplasser da Opplysningskontoret for frukt og grønt kåret 2025-vinnerne av NM i frukt og grønt for dagligvare.
– NM i frukt og grønt dagligvare har i en årrekke motivert og engasjert hele bransjen til å satse mer på frukt og grønt. Dette er mennesker som virkelig brenner for faget – de inspirerer kundene til å spise mer frukt og grønt og gjør sunne valg enklere, sier Iselin Bogstrand Sagen, prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare, i Opplysningskontorets pressemelding.
MENY Røa i Oslo vant «Beste frukt- og grøntbutikk over 1000 m²», og SPAR Odden i Grimstad vant «Beste frukt- og grøntbutikk under 999 m²». I begge kategorier ser juryen blant annet etter kvalitet og utvalg, kommunikasjon/merking og kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere.
MENY Tangen på Nesodden fikk utmerkelsen «Beste butikk på økologisk frukt og grønt».
Samtidig ble KIWI kåret til Beste frukt- og grøntkjede, akkurat som de ble i fjor. SPAR/EUROSPAR ble anerkjent som «Beste kjede på bruk av Nyt Norge-merket», en pris de vinner for tredje året på rad.
NorgesGruppen har definerte, strategiske mål når det gjelder å tilby en sunnere og grønnere handlekurv. Vi skal selge mer frukt, grønt, fisk, sjømat og grove kornprodukter.
Om NM i frukt og grønt dagligvare
Konkurransen arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med dagligvareaktørene. Målet er å inspirere til økt satsing på frukt og grønt, løfte frem fagkunnskap og dele de gode eksemplene fra norsk dagligvare. Les mer om kriteriene her.