KIWI er prislederen

KIWI er prislederen

KIWI vant de fleste prisundersøkelser i 2018, og har nå totalt vunnet 6 av de 7 siste matbørsene i VG. Store priskutt på en rekke sunne og populære produkter har gjort KIWI til prislederen.

– Vi mener det er mer effektivt å sette ned prisene på sunne varer fremfor å øke prisene på de usunne, sier prissjef Tone Solum Lund i KIWI.

I 2018 kuttet KIWI prisen på blant annet lettbrus, nøkkelhullsvarer og julevarer. Nå
er den sukkerfrie brusen billigere enn brus med sukker. Det bidro til at den sukkerfrie brusen økte sin andel av det totale brussalget i KIWI til 58 prosent i 2018, opp fra 52
prosent i 2017. Salget økte med 17 prosent etter priskuttet på nøkkelhullsprodukter i frokost-kategorien (snittsalg uke 30–33 i 2018, mot snittsalg uke 34–37 året før). 

Prisene på fersk og frossen fisk ble redusert tilsvarende momsen i en kampanjeperiode vinteren 2019. Priskuttet er et ledd i et stort og omfattende eksperiment for å få folk
til å spise mer fisk. Salgstall viste at KIWI-kunder kjøpte 42 prosent mer fisk sammenlignet med samme periode i 2018.

KIWI PLUSS-medlemmer har nå 15 prosent bonus på all ferskpakket fisk, i tillegg til all fersk frukt og grønt. Tendensen er den samme for fisk som for andre sunne produkter: Fersk frukt og grønt, og nøkkelhullsprodukter, økte salget med henholdsvis 23 og 22 prosent etter «momskuttene» i 2007 og 2011. 

KIWI hadde størst sammenlignbar vekst i markedet i 2018 med 4,1 prosent og tok innpå  hovedkonkurrenten på omsetning per butikk. 80 prosent av veksten var organisk, med 14 nye butikker etablert i 2018. Sommeren 2019 åpner kjeden flaggskipet KIWI Lerberg i Hokksund, der KIWI-eventyret startet for 40 år siden.

Les mer om pris i vårt faktaark 

Gjennom priskutt bidrar NorgesGruppen til å øke salget av sunnere varer.