Utsteder grønt obligasjonslån

NorgesGruppen har etablert sitt første grønne rammeverk for finansiering med grønne obligasjoner. Lån under det grønne rammeverket vil bli brukt utelukkende til å finansiere eller refinansiere investeringer i miljøvennlig transport, miljøbygg og fornybar energi.
08. februar 2019

NorgesGruppen har denne uken utstedt et grønt obligasjonslån på 400 millioner kroner under det nyetablerte grønne rammeverket. Lånet er usikret med 5 års løpetid og flytende rente.

Vårt grønne rammeverk, som er etablert i samarbeid med Handelsbanken, har fått de beste graderingene «Dark Green» og «Governance assessement Excellent» av den uavhengige forskningsstiftelsen CICERO.

Det har vært stor interesse og god etterspørsel fra investorer.

- Vi gjør store miljøinvesteringer hvert år for å redusere vårt klimaavtrykk i samfunnet. Bærekraft bidrar til langsiktig lønnsomhet og er noe våre kunder innen både dagligvare og servering er opptatt av. Det er derfor naturlig at vi går ut i markedet med grønne obligasjoner, sier Mette Lier, CFO i NorgesGruppen.

NorgesGruppen og ASKO jobber systematisk mot målene som er satt innen bærekraft og rapporterer årlig på utvalgte områder.

Klikk her for å lese rammeverket for grønne obligasjonslån
Klikk her for å lese CICERO sin Second opinion

Slik jobber vi med bærekraft

Følgende investorer deltok i emisjonen:

Alfred Berg Kapitalforvaltning
Arctic Fund Management
Captor Dahlia Green Bond
DNB Asset Management
Handelsbanken Fonder
Nordea Investment Management
ODIN Forvaltning
Oslo Pensjonsforsikring