Bærekraftig og klimanøytral

Bærekraftige valgmuligheter 

NorgesGruppen ønsker å brøyte vei, og fokusere innsatsen vår for en bærekraftig fremtid der vi kan utrette mest. 

Vi er avhengig av å bevare ressursgrunnlaget for vår kjernevirksomhet. Overfiske, avskoging og klimaforandringene er noen eksempler som påvirker vår bransje direkte. Vi må gjøre vårt for å motvirke og tilpasse oss denne utviklingen.

Den samfunnsmessige gevinsten av en bedre folkehelse er stor. Riktig kosthold er nøkkelen her, og vi ønsker å bidra ved å tilrettelegge for at folk skal kunne ta sunnere valg når de handler hos oss. 

Videre er bærekraft er et konkurransefortrinn. I flere år har vår kundeundersøkelse om bærekraft vist at de er svært opptatt av hvordan vi behand­ler våre ansatte. Videre opptar reduk­sjon av matkasting, unødvendig bruk av emballasje og miljøbelastning våre kunder i stadig større grad.

Vi i NorgesGruppen arbeider hver dag for at for våre kunder får reelle bærekraftige valgmuligheter. Det er bra for dem, samfunnet og oss.

FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftsmål er en felles, global arbeidsplan frem mot 2030 for myndigheter, sivilsamfunn og næringsliv. Gjennom eget bærekraftsarbeid bidrar også NorgesGruppen til at verdenssamfunnet skal nå disse målene.

Hvert av våre innsatsområder korresponderer med ett eller flere av FNs bærekraftsmål, og du kan lese mer om hvilke mål vi jobber med, og hvor­dan vi bidrar til å nå dem, under omtalen av hvert område.

Siste nytt om bærekraft

Vinn festivalpass til Vinjerock 2019!
Vinn festivalpass til Vinjerock 2019!

Bli med i trekningen av festivalpass til sommerens vakreste eventyr, Vinjerock 2019!

Les mer
Torbjørn Johannson ambassadør for bærekraftig næringsliv
Torbjørn Johannson ambassadør for bærekraftig næringsliv

Torbjørn Johannson er utnevnt til ambassadør for bærekraftig næringsliv i Oslo. -Næringslivet spiller en viktig rolle om Oslo skal nå sine mål for karbonutslipp. ASKO jobber aktivt med å kutte utslipp i vår virksomhet, og jeg håper vårt arbeid kan inspirere andre, sier Johannson.

Les mer
Flere kvinner velger å bli kjøpmenn
Flere kvinner velger å bli kjøpmenn

Flere kvinner enn menn ble nye kjøpmenn i 2018. - Mangfold er verdifullt og kjønnsbalanse er en viktig del av dette, sier konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik.

Les mer