Bærekraftig og klimanøytral

Bærekraftige valgmuligheter 

NorgesGruppen ønsker å brøyte vei, og fokusere innsatsen vår for en bærekraftig fremtid der vi kan utrette mest. 

Vi er avhengig av å bevare ressursgrunnlaget for vår kjernevirksomhet. Overfiske, avskoging og klimaforandringene er noen eksempler som påvirker vår bransje direkte. Vi må gjøre vårt for å motvirke og tilpasse oss denne utviklingen.

Den samfunnsmessige gevinsten av en bedre folkehelse er stor. Riktig kosthold er nøkkelen her, og vi ønsker å bidra ved å tilrettelegge for at folk skal kunne ta sunnere valg når de handler hos oss. 

Videre er bærekraft er et konkurransefortrinn. I flere år har vår kundeundersøkelse om bærekraft vist at de er svært opptatt av hvordan vi behand­ler våre ansatte. Videre opptar reduk­sjon av matkasting, unødvendig bruk av emballasje og miljøbelastning våre kunder i stadig større grad.

Vi i NorgesGruppen arbeider hver dag for at for våre kunder får reelle bærekraftige valgmuligheter. Det er bra for dem, samfunnet og oss.

FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftsmål er en felles, global arbeidsplan frem mot 2030 for myndigheter, sivilsamfunn og næringsliv. Gjennom eget bærekraftsarbeid bidrar også NorgesGruppen til at verdenssamfunnet skal nå disse målene.

Hvert av våre innsatsområder korresponderer med ett eller flere av FNs bærekraftsmål, og du kan lese mer om hvilke mål vi jobber med, og hvor­dan vi bidrar til å nå dem, under omtalen av hvert område.

Siste nytt om bærekraft

Matbørsen er vinner av Mangfoldsprisen 2019
Matbørsen er vinner av Mangfoldsprisen 2019

Matbørsen ble i dag tildelt Mangfoldsprisen 2019 under regjeringens integreringskonferanse, som er regjeringens utmerkelse for bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet.

Les mer
Fiskekonsumet fra minus til pluss
Fiskekonsumet fra minus til pluss

For første gang på tre år øker fiskesalget i NorgesGruppens butikker.

Les mer
Matsvinnet i Norge går ned, men det kastes for mye mat
Matsvinnet i Norge går ned, men det kastes for mye mat

I 2018 kastet matbransjen mat for 20,6 milliarder kroner. NorgesGruppen har tatt grep med nedprising av varer, bedre merking og lenger holdbarhetstid hos forbruker - Å redusere matsvinn er utelukkende positivt, sier kommunikasjonsrådgiver for bærekraft i NorgesGruppen, Dyveke Elset.

Les mer