Bærekraftig og klimanøytral

Bærekraftige valgmuligheter 

NorgesGruppen ønsker å brøyte vei, og fokusere innsatsen vår for en bærekraftig fremtid der vi kan utrette mest. 

Vi er avhengig av å bevare ressursgrunnlaget for vår kjernevirksomhet. Overfiske, avskoging og klimaforandringene er noen eksempler som påvirker vår bransje direkte. Vi må gjøre vårt for å motvirke og tilpasse oss denne utviklingen.

Den samfunnsmessige gevinsten av en bedre folkehelse er stor. Riktig kosthold er nøkkelen her, og vi ønsker å bidra ved å tilrettelegge for at folk skal kunne ta sunnere valg når de handler hos oss. 

Videre er bærekraft er et konkurransefortrinn. I flere år har vår kundeundersøkelse om bærekraft vist at de er svært opptatt av hvordan vi behand­ler våre ansatte. Videre opptar reduk­sjon av matkasting, unødvendig bruk av emballasje og miljøbelastning våre kunder i stadig større grad.

Vi i NorgesGruppen arbeider hver dag for at for våre kunder får reelle bærekraftige valgmuligheter. Det er bra for dem, samfunnet og oss.

FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftsmål er en felles, global arbeidsplan frem mot 2030 for myndigheter, sivilsamfunn og næringsliv. Gjennom eget bærekraftsarbeid bidrar også NorgesGruppen til at verdenssamfunnet skal nå disse målene.

Hvert av våre innsatsområder korresponderer med ett eller flere av FNs bærekraftsmål, og du kan lese mer om hvilke mål vi jobber med, og hvor­dan vi bidrar til å nå dem, under omtalen av hvert område.

Siste nytt om bærekraft

Flere velger alternativer til kjøtt
Flere velger alternativer til kjøtt

Ferske salgstall fra NorgesGruppen viser at flere og flere handler vegetariske og veganske produkter i våre butikker. Hittil i år har disse produktene vokst med 20 prosent mot fjorårets tall.

Les mer
Videreutvikler det grønne matfatet
Videreutvikler det grønne matfatet

Fire nye prosjekter har fått midler til å utvikle nye fremtidige løsninger, samt øke kjennskap for norsk frukt, grønnsaker og bær. -Vi trenger ny teknologi for å kunne dyrke norsk jord på en mer bærekraftig og effektiv måte. Vi har stor tro på at disse løsningene kan bidra til både å ivareta og videreutvikle næringen, sier leder for Grofondet, Inger Longva Birkevold.

Les mer
Vi er alle forbrukere og en del av løsningen
Vi er alle forbrukere og en del av løsningen

Vi bor i et land med svært varierende klima, det gjør produksjonen av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter uforutsigbart. -Vi har et ansvar for å tilrettelegge for grønne valg, men det er også viktig å huske på at man som forbruker har stor påvirkningskraft, sier kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen Pål Westby.

Les mer