Nye kostråd: NorgesGruppen ser en positiv trend

- Salgsutviklingen på frukt og grønt, fisk og grovt brød gir en indikasjon på en positiv trend, sier Aina Marie Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen.
06. mars 2014

NorgesGruppen støtter de nye kostholdsrådene som ble lagt frem av Helsedirektoratet 5. mars. Rådene ligger til grunn for ernæringsstrategien til alle butikkene i NorgesGruppen.

Bekymret for karbohydratenes rykte
Ifølge myndighetens kostråd bør vi spise mer fullkorn.
- Rådene gir igjen en bekreftelse på at fullkorn og kostfiber er viktig for å forebygge og bidra til god helse. Det er godt vitenskapelig grunnlag for at kostfiber og fullkorn minsker risikoen for hjerte-og karsykdommer, diabetes type-2, overvekt  og tykktarmskreft, sier Lien.

Likevel er det i følge Norkost-undersøkelsen bare en firedel av befolkningen som møter fullkornsanbefalingen.
- Vi er bekymret for at nyansene ikke kommer tydelig nok frem i debatten om karbohydrater, sier Lien. Sunne grove karbohydrater, som finnes i for eksempel grovt brød, er en viktig kilde for få i seg anbefalt mengde fullkorn og kostfiber, sier Lien videre.

Brød med mindre salt
Både Norge, EU og WHO jobber for å få ned saltforbruket som i dag er høyere enn anbefalingene.
- Kjøtt og brød er de største kildene til salt i kostholdet. Vårt eget bakeri Bakers har lansert nye og grovere brød med betydelig lavere saltinnhold, forteller Lien. Butikkene i NorgesGruppen har 50 prosent flere grove brød i hyllene i dag enn for bare litt over et år siden.

5 om dagen innen 2020
Som største aktør i dagligvaremarkedet ønsker NorgesGruppen å bidra til at folk spiser enda mer frukt og grønt.
- Kun 15 prosent spiser anbefalt mengde grønnsaker. Vi ønsker å bidra til at nordmenn spiser fem om dagen innen 2020 - det innebærer at vi i snitt må øke inntaket med  mer enn 1 grønnsak hver per dag, sier Lien.

Butikkene i NorgesGruppen har solgt 20 prosent mer friske bær og 5 prosent mer grønnsaker i 2013 enn året før. Frukt og grønt er den kategorien i NorgesGruppen som fikk den største veksten i 2013.

Vil ta folkehelsen på alvor
Undersøkelser viser at nordmenn er opptatt av å spise sunt. NorgesGruppen jobber for å gjøre det lettere for kundene å ta sunne valg i butikkene.
NorgesGruppen trekker frem tre områder der de ønsker å bidra: at folk spiser mer frukt og grønt, fisk og grove kornprodukter.

Omsetningen på fersk fisk i NorgesGruppen økte i 2013 med cirka 17,5 prosent. Over de 2 siste årene er veksten drøyt 30 prosent. Totalmarkedet for fersk fisk har en vekst på 36 prosent siste tre år.

Nesten 40 prosent av det nordmenn handler og spiser kommer fra butikker som NorgesGruppen eier. Det være seg Kiwi, Meny, Ultra Spar og Joker.