Spørsmål og svar

Her vil vi forsøke å legge inn ting du lurer på.

Jeg har ikke aktivert min Nano  konto, hva gjør jeg?

Søk i din mail eller blant dine meldinger etter ordet «NANO». Klikk på linken som ligger i mailen eller meldingen og følg instruksene på skjermen. Kom-i-gang guiden kan benyttes videre for hjelp.  Se link i menyen til venstre. 

Jeg får ikke logget inn på MinSide / SuccessFactors?

Passordet som opprettes i Nano må være NYTT og UNIKT. Benyttes samme passord som for eksempel MinSide, så blir man låst ute av MinSide. Nano er en påloggingsløsning som setter nytt passord til dine applikasjoner.  
Løsning: Gå til NANO påloggingssiden for ditt selskap og benytt «Glemt passord» funksjonen.   

"Token utløpt" - hva er dette?

Aktiveringslinken fungerer kun en gang. Den skal kun benyttes ved aktivering av din Nano-konto. Hvis du allerede har gjennomført aktivering, så kan NANO sin påloggingsside benyttes for innlogging. Hvis du ikke har aktivert deg, så trenger du en ny aktiveringslink fra Brukerstøtte 
MERK: Mailadresse må være registrert på MinSide før man kontakter Brukerstøtte.  

Brukerveiledning for registering av email på MinSide (PDF)

Hva er påloggingssiden til Nano? 


Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg?
 

Åpne påloggingssiden til ditt selskap.  
Klikk på «GLEMT PASSORD, LÅS OPP KONTO ELLER HJELP»  
Klikk «Glemt passord?». Da blir du guidet gjennom en «sett nytt passord»-tjeneste i NANO.  

Hva er mitt brukernavn på NANO? 

Brukernavnet (eller BrukerIDen) er den samme som du bruker på MinSide osv.

Hvorfor må jeg klargjøre såkalt "2-faktor"? 

NorgesGruppen har en sikkerhetsregel som sier at om du er på Internett (f.eks. sitter hjemme eller er på farten) skal man benytte ekstra sikkerhet ved innlogging. Det betyr at alle brukere må benytte en ekstra faktor ved innloggingFølgende faktorer benyttes av NorgesGruppen. Her kan velge en eller flere.   

  1. APP (OktaVerify)   

  1. SMS kode (engangskode)   

  1. Sikkerhetsspørsmål  

 

Jeg ser det er flere alternativer for "2-faktor", hvilken type kan jeg eller skal jeg velge? 

Alle må minimum opprette et alternativ, her er det enten SMS eller «Okta Verify» som er obligatorisk.  

  1. APP (den heter "OktaVerify") - Dette er en sikker og brukervennlig måte å ha 2-faktor på. Brukeren får en pusk melding fra appen på sin mobil. 

  1. SMS - En melding sendes til bruker med en kode, som skal benyttes i innloggingen.  

  1. "Sikkerhetsspørsmål" - Fordelen med å ha denne klargjort, er at du kan benytte den om du ikke har mobilen tilgjengelig (mistet den, er tom for batteri etc.).

 

Jeg har ny telefon, hvordan sette opp Okta Verify på nytt?

Okta Verify sikkerhetsapp (2 faktor som app), følger den fysiske telefonen. Får du deg ny telefon, må du Fjerne Okta Verify oppsett på "Innstillinger" på web og så klargjør på nytt Okta verify slik. 

1) Gå til din nano portal startside. Liste over lenke ligger under her. Det er viktig å velge den startsiden som gjelder for ditt selskap. Jobber du i MENY går du til nano.meny.no osv. 

2) Logg inn (gjør dette gjerne på NG-nett/på jobb) 

3) Når du er logget inn og ser sine app'er, ser du oppe til høyre, der står ditt navn. Trykk på ditt navn og velg Innstillinger / Settings

4) Inn på innstillinger, velg Redigere Profil / Edit Profile - skriv inn ditt passord når du blir spurt om det, og trykk på send meg kode / send me code. Skriv inn sms kode tilsendt nå.

5) Scroll ned litt og velg Ekstra verifisering / Extra Verification 

6) Finn Okta Verify på listen, og trykk Fjern ( om du ser Fjern, svar JA på om du er sikker) 

7) Trykk så på samme knapp, som nå heter "Konfigurer",

8) Følg veiviseren på web, Okta Verify kreves, trykk knapp "Konfigurer faktor" 

9) Velg iPhone eller Android iht din telefon - modell

10) På tlf : Om du ikke har den fra før: Last ned Okta Verify app fra AppStore iOS eller Google Play for Android. 

11) På tlf: Åpne Okta Verify: Add account (+ tegn) : trykk "Ja, klar til å scanne". 

12) Hold telefonen din mot PC skjermen: scann så QR koden fra telefonen, mot PC skjermen. Det er din personlige QR coden. (Illustrasjonsbilde under, ikke scann denne koden i guiden her, se din egen PC skjerm, nano portal). 

imagef5h2.png

 13) Ferdig satt opp!

14) Neste gang du blir bedt om å verifisere deg med 2 faktor, pass på å velge Okta Verify. Om du brukte SMS som 2 faktor forrige gang, så husker Okta dette, så du må selv velge (Okta Verify). Se etter liten pil til høyre for Okta/nano logo og velg Så Okta Verify fra nedtrekks-valgene, slik:

imagebca8t.png

 

 

 

Jeg har skrevet inn feil passord flere ganger, og jeg kommer ikke inn. 

Hvis du har skrevet inn feil passord flere ganger, har din NANO-konto nå blitt låst. Du kan selv åpne den igjen ved å velge «GLEMT PASSORD, LÅS OPP KONTO ELLER HJELP» og deretter «Lås opp konto». Her får du flere alternativer for å låse opp (via SMS, oppringt eller epost).  

Jeg skrev inn nytt passord under klargjøring av min NANO konto, hvor gjelder dette passordet? 

Dette passordet synkroniseres til alle de kontoer/applikasjoner du måtte ha, som i dag resettes ved bruk av nyttpassord.norgesgruppen.no, f.eks. Windows/PC  og MinSide. 

Hva er Okta Mobile App (nb! skal ikke brukes mere etter 2022) 

Denne app er på vei ut av support fra Okta, og vil i 2023 bli tatt vekk fra AppStore og Google Play. Ikke benytte Okta Mobile lengre. Om du vil bruker Okta/Nano på mobilen, går du til ditt selskap sin nano-lenke. Jobber du i MENY, skriver du i din nettleser på mobilen: nano.meny.no osv. Se full liste over nano-portal-lenker her:

Finn din link her:  
http://nano.norgesgruppen.no 
http://nano.kiwi.no 
http://nano.meny.no 
http://nano.spar.no 
http://nano.joker.no 
http://nano.narbutikken.no 
http://nano.kjopmannshuset.no 
http://nano.bakehuset.no 
http://nano.delideluca.no 
http://nano.asko.no
http://nano.unil.no 
http://nano.tiger-as.no

http://nano.matborsen.no
http://nano2.norgesgruppen.no
  *  (øvrige selskaper)

Okta Mobile App er en APP som viser og gir tilgang til Dine Applikasjoner (som på web-NANO). For å få lastet ned denne mobil-appen, gå til din AppStore (Apple Store for iPhone/iPad) eller Google Play om du har en Android (Samsung, HTC el.l.) eller Windows Phone sin appstore. Søk frem "Okta Mobile" . Åpne Okta Mobile. 

  1. Skriv inn på "domain" / "site name": norgesgruppen.okta-emea.com  
    (felles link for alle selskaper, også kalt NANO Mobil).

  1. Skriv inn ditt brukernavn og passord du har satt i NANO allerede.  

  2. Velg et sikkerhetstrinn.   

    • Passcode/pin kode.

    • TouchID  / Face ID

Mail fra Norgesgruppen med tittelen  «Ny pålogging oppdaget for Nano-kontoen din» 

Dette er en standard sikkerhetsmail som sendes til deg hver gang nye enheter (mobil, pc, nettbrett) eller ny nettleser (IE, Chrome, Safari etc.) benyttes. Hvis du ikke gjenkjenner denne aktiviteten, så anbefales det på det sterkeste å endre passordet på din NANO-konto